Show simple item record

dc.contributor.advisorMonica Divitini
dc.contributor.authorKasper Mikkelsen
dc.date.accessioned2023-09-09T17:20:50Z
dc.date.available2023-09-09T17:20:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146108077:46734635
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088491
dc.description.abstractDenne avhandlingen presenterer et forskningsprosjekt innenfor designvitenskap som undersøker støtten for lærernes læring av digitale ferdigheter. I prosjektet brukes mikroinnlæringsplattformen DIGIVIDget som grunnlag for undersøkelsen. DIGIVIDget er en mikroinnlæringsplattform utviklet for å hjelpe lærere med å tilegne seg digitale ferdigheter. Studien fokuserer på utviklingen av fire tilleggsverktøy innenfor mikrolæring-plattformen DIGIVIDget, nemlig et verktøy for leksjonsplanlegging, et verktøy for lagring av sider, et notatverktøy og et verktøy for målsetting av læring. Disse verktøyene er spesifikt designet for å lette integreringen av digitalt læreplanmateriale fra DIGIVIDget i leksjonsplaner. Forskningsprosjektet utforsker hvordan hvert verktøy bidrar til å forbedre læring og motivasjon blant lærere som ønsker å tilegne seg digitale ferdigheter. Basert på data fra et tidligere spesialiseringsprosjekt og etablerte teoretiske rammeverk som selvbestemmelsesteorien, Bloom's taksonomi og informasjonsbearbeidingsmodellen, undersøker studien hvor effektive verktøyene er i å støtte lærernes læring. En omfattende litteraturgjennomgang avdekker mangel på dedikerte verktøy for leksjonsplanlegging som inkorporerer digitale ferdigheter i klasseromsundervisningen. Prosjektet følger en todelt designiterasjonsmetode. I den første fasen utvikles en papirprototype basert på spesialiseringsprosjektet og de teoretiske grunnlagene. Tre separate intervjuer med lærere i utdanning og yrkesaktive lærere gjennomføres for å evaluere prototypen og samle verdifulle tilbakemeldinger. Innsiktene som oppnås brukes i den andre iterasjonen, der en wireframe-prototype lages. Denne fasen inkluderer en gruppeintervju med tre lærere i utdanning, et intervju med en yrkesaktiv lærer og et intervju med en digital pedagog. Prosjektet har identifisert at timeplanleggingsverktøyet ikke var nyttig for lærerne, men viste potensial for å øke læring hvis det ble brukt. Notatverktøyet og verktøyet for lagring av sider ble funnet å være nyttige for læringen. Til slutt viste verktøyet for målsetting av læring størst potensial for å øke lærernes motivasjon til å bruke mikrolæring, og dermed øke læringen. Prosjektet har også identifisert implikasjoner for mikrolæring generelt, for digitale leksjonsplanleggingsverktøy og implikasjoner for faglig utvikling av lærere.
dc.description.abstractThis thesis presents a design science research project that investigates the support for teacher learning of digital skills. In the project, the microlearning platform DIGIVIDget is used as the basis for investigation. DIGIVIDget is a microlearning platform designed for helping teachers acquire digital skills. The study focuses on the development of four additional tools within DIGIVIDget, namely a lesson planning tool, a page saving tool, a notebook tool, and a learning goal mapper. These tools were specifically designed to facilitate the integration of digital curriculum from DIGIVIDget into lesson plans. The research project explores how each tool contributes to enhancing learning and motivation among pre- and in-service teachers for acquiring digital skills. Drawing on data from a previous specialization project and established theoretical frameworks such as self-determination theory, Bloom's taxonomy, and the information processing model, the study examines the effectiveness of the tools in supporting teacher learning. A comprehensive literature review reveals a lack of dedicated lesson planning tools for incorporating digital skills into classroom instruction, emphasizing the novelty and importance of this research. The project follows a two-part design iteration approach. In the initial phase, a paper prototype is developed based on the specialization project and theoretical foundations. Three separate interviews with pre- and in-service teachers are conducted to evaluate the prototype and gather valuable feedback. The insights gained from the evaluation inform the second iteration, where a wireframe prototype is created. This phase includes a focus group interview with three pre-service teachers, an interview with an in-service teacher, and an interview with a digital pedagogue. The project has identified that the lesson planning tool was not useful for teachers, but that it showed some potential for increasing learning if it was to be used. The notebook tool and the page saving tool was found to be helpful for learning. Lastly the learning goal mapper showed the greatest potential increasing teachers' motivation to use microlearning, thereby increasing learning. The project has also identified implications for microlearning in general, implications for digital lesson planning tools, and for teacher professional development.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleSupporting Teacher Learning in Microlearning Platforms
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record