Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUnstad, Lars
dc.contributor.advisorWaltraud Banschbach Eggen, Renate
dc.contributor.authorBergane, Ruth-Elise
dc.date.accessioned2023-09-08T17:20:03Z
dc.date.available2023-09-08T17:20:03Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147333263:35776747
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088395
dc.description.abstractDenne oppgaven er todelt og utforsker mangfoldsbegrepet i styringsdokumenter til skolen, i tillegg til å utforske lærernes forståelse av begrepet i praksis. Målet med studien er å få en større forståelse av mangfoldsbegrepet, som kan være med på å utruste fremtidige lærere i møte med denne tematikken. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan kommer «mangfold» til uttrykk i styringsdokumenter for skolen, og hvordan forstår lærere begrepet i praksis i situasjoner der mangfoldet utfordres? Oppgaven har en kvalitativ tilnærming. Datainnsamlingen er samlet fra styringsdokumenter som hovedsakelig består av læreplanen og opplæringsloven. I tillegg er det gjort et fokusgruppeintervju der informantene fikk en case som skulle være utgangspunktet for samtalen. Casen er formulert slik: Skolen arrangerer pride-uke. Elevene oppfordres til å gå med fargerike klær gjennom hele uka, de ser noen videoer knyttet til FRI sine opplegg som omhandler homofili og kjønnskreativitet. På slutten av uka skal de gå i en pride-parade rundt i nabolaget med farger, flagg og plakater. Noen få konservative religiøse i din klasse vil ikke kle seg i fargerike klær, heller ikke delta i paraden. Et av hovedfunnene i studien viser blant annet at det finnes en kløft mellom læreplanen og lærernes praktiske arbeid med mangfoldsbegrepet. I læreplanen bæres det preg av en idealistisk forståelse, og begrepet blir brukt normativt. I styringsdokumentene skal mangfold ses på som en ressurs og man skal gi rom for mangfoldet. Lærernes forståelse av mangfold i praksis vitner om en mer utfordrende side ved mangfoldsarbeidet enn det som kommer frem i styringsdokumentene. Lærernes forståelse av mangfold handler om vanskelige situasjoner i praksis, der de må håndtere uenighet, ulikhet og forskjellighet i skolen. Det poengteres i intervjuet at lærerne ikke synes det er så lett å se på mangfold som en ressurs til enhver tid, slik læreplanen står formulert.
dc.description.abstractThis study is divided into two parts and explores the concept of diversity in governing documents in school, in addition to exploring teachers' understanding of the concept in practice. The goal of the study is to gain a greater understanding of the concept of diversity, which can help equip future teachers to deal with this issue. The research question for the assignment is: How is "diversity" expressed in governing documents for schools, and how do teachers understand the concept in practice in situations where diversity is challenged? The study has a qualitative approach. Data collection is gathered from governing documents, consisting of mainly the national curriculum and The Education Act. In addition, a focus group interview was conducted in which the participants were given a case as a starting point for the conversation. The case is formulated as follows: The school organizes a pride week. Students are encouraged to wear colorful clothes throughout the week, watch some videos related to FRI's activities that deal with homosexuality and gender creativity. At the end of the week, they will participate in a pride parade around the neighborhood with colors, flags, and posters. A few conservative religious students in your class will not dress in colorful clothes or participate in the parade. One of the main findings of the study shows, among other things, that there is a gap between the national curriculum and teachers' practical work with the concept of diversity. The national curriculum is characterized by an idealistic understanding, and the concept is used normatively. In governing documents, diversity should be seen as a resource and room should be given for diversity. Teachers' understanding of diversity in practice demonstrates a more challenging side of diversity work than what is presented in governing documents. Teachers' understanding of diversity involves difficult situations in practice, where they must handle disagreements, differences, and diversity in school. In the interview, it is emphasized that teachers do not find it easy to always see diversity as a resource, as formulated in the national curriculum.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEt grensesprengende mangfoldsbegrep - En studie av mangfoldsbegrepet i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel