Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohansen, Wibeke.
dc.contributor.authorTaftø, Helen.
dc.date.accessioned2023-09-07T17:19:23Z
dc.date.available2023-09-07T17:19:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:136509247:105821618
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088012
dc.description.abstractSammendrag Dette er en kvalitativ studie med fokus på hvilke faktorer som kan hemme og fremme prosessen, i veien tilbake til skolen etter ufrivillig skolefravær for Lisa. Mine tanker i forkant av prosjektet var at skoleledelse og ansatte ved skolen, hadde en ulik forståelse av skolen sine prosedyrer. Det kan være avgjørende for hvordan samhandlingen blir mellom ansatte i skolen, og i det tverretatlig samarbeidet som skrider frem. Det at prosedyrer og rutiner er gode, og tjener sitt formål kan også være en faktor som påvirker samarbeidet. Samt hvilken grad man lykkes med samhandlingen mellom aktørene. Prosedyrene blir ofte styrt av overordnede statlige og kommunale føringer. Målet var å se på hvordan den tverrfaglige og tverretatlige samarbeidsgruppen samhandlet for å få Lisa tilbake til skolen, etter at ufrivillig skolefravær hadde oppstått. Hvilke faktorer kan virke hemmende, eller fremmende i veien tilbake til skolen for Lisa? For å få innsyn i disse temaene valgte jeg å gjennomføre et fokusgruppeintervju med en rektor, ledere fra pedagogisk, psykologisk tjeneste, barnevern, helsestasjon og psykisk helse og rus. Jeg valgte å gå på ledernivå da de blant annet har i oppgave å legge til rette for gode føringer for ansatte i sin organisasjon, og hadde i perioder deltagende roller i samarbeidet. I tillegg fikk jeg innsyn i eleven og foresatte sine opplevelser av hvordan de opplevde å bli møtt, forstått og ivaretatt underveis i prosessen. Det er avgjørende at alle miljøfaktorer rundt eleven blir kartlagt. Gjennom intervju med en elev og en foresatt fikk jeg som Kvåle og Brinkmann (2012) beskriver; deres stilletiende kunnskap til å bli eksplisitt og konkret kunnskap. Elev og foresatt ble intervjuet hver for seg. Jeg formulerte også fire forskerspørsmål som jeg ønsket svar på, ut fra de tankene jeg hadde underveis i oppstarten av prosjektet. Hovedfunnene i oppgaven viser at eleven sin stemme har stor betydning for Lisa i veien tilbake til skolen. Når skolen fikk støtte fra «laget rundt barnet», og at det ble satt sammen en tverretatlig og tverrfaglig samarbeidsgruppe. Dette var til stor hjelp for Lisa i å komme tilbake til skolen. Det er viktig at det tverrfaglige og det tverretatlige samarbeidet baserer seg på en god porsjon klokskap og fleksibilitet. Samtidig bør det være en god forståelse, og respekt for både eleven og i det å ivareta elevstemmen. Gjensidig respekt mellom de ulike fagprofesjonene er av stor betydning. Funnene viser også at det er viktig med tidlig intervensjon. Som igjen krever at ledere og deres ansatte har god kjennskap til prosedyrer for skolefravær. Tidlig igangsetting av undersøkelser og tiltak, gjør at inkluderingen av eleven blir bedre ivaretatt. Det er viktig å få god oversikt over de ulike miljøene rundt eleven. Eleven og hjemmet må føle seg forstått og ivaretatt når fenomenet ufrivillig skolefravær oppstår. Begrensningen i denne oppgaven er helt klart utvalgets størrelse og at ethvert barn, og enhver situasjon har behov for ulik tilnærming ut fra sine egne behov. Det førte til en endring i måten deltagerne i den tverretatlige gruppen tenkte på, og spesielt etter at gruppen i etterkant reflekterte over hva som var bra og hva som kunne bedres. Måten overordnede styrende dokumenter legger føringer innenfor enkelte områder, og hvordan de blir forstått, ga en nyansering av hvordan man kan forstå og bruke prosedyrene. Samhandlingen mellom fagprofesjonene blir påvirket av den kunnskapen den enkelte innehar. Prosedyrene blir ikke lagt med som vedlegg i oppgaven, men utdrag fra prosedyrene blir brukt som en del av oppgaven. Jeg har ikke noe ønske om å avsløre hvor de kommer fra. 
dc.description.abstractAbstract This is a qualitative study focusing on which elements that might inhibit and advance the process of returning to school after involuntary school absence for Lisa. My thoughts ahead of this assignment, were that the school leadership and an equal understanding of the school procedures. May be crucial for how interaction between the school staff and interagency procedures. Good and purposeful procedures will also be crucial to how successful this interaction turns out. Procedures are often governed by superior state- and municipal guidelines. My goal was to study how the interagency and interdisiplinery groups interacted to get Lisa back to school after this involuntary school absence. Wihch factors are likely to inhibit or advance the way back to school for Lisa? To get an insight into these topics, I chose to carry out a group interview with a headmaster, leader from PPT, child welfare and the local health centre. I chose to focus on leaders, knowing that they are expected to facilitate good guidelines for their employees, and they also partly had participating roles. In addition, I got an insight into how the child and her parents felt they were met, understood, and taken care of during the process. It is crucial that all environmental factors suttounding the pupil are mapped. By interviewing a pupil and a parent, I got like Kvåle and Brinkmann (2012) describe; their silent knowledge to become explicit and concrete knowledge. I also made four research which questions which I wanted answers to, springing from thoughts I had during the start up of the project. The main findings off this assignment are that the voice of the pupil is significant to Lisa`s way back to school. When the school got help from «the team surrounding the child». This team put together human from several different agencies was of great significance to Lisa`s way back to school. It is important that the interagency procedures base themselves on wisdom and flexibility with a good portion of respect for the pupil, and the pupil`s voice. Mutual respect betweeen the different professions is of great importance. The findings also show the importance of early intervention, which again demands that the leaders have insight into procedures for abcence. Carrying out research and necessary measures makes the inclusion of the pupil better taken care of. It is important to gain an overview of different environments surrounding the pupil. The pupil and the pupils` family must feel understood and taken care of when involuntary school abcence occurs. The limits of this task are of course the size of the selection and the fact that every child and every situation require different procedures given their own needs. There was a change in the interaction between the different groups, and especially when they reflected upon good measures and measures to be improved. The way governing procedures decide how different measures are carried out, and how these are understood, gave a nuance to how may understand and use the different procedures, and the interactivity between the different professions. The procedures are not attached this assignment; however, excerpts are used in the assignment. I have no which to disclose where these procedures are obtained. 
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVeien tilbake
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel