Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMyhr, Rannveig Oliv
dc.contributor.authorHansen, Therese Kolstad
dc.date.accessioned2023-09-06T17:20:16Z
dc.date.available2023-09-06T17:20:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147067705:39517522
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087826
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne studien har jeg undersøkt hvilke erfaringer lærere og barnevernspedagoger har med tverrprofesjonelt samarbeid til barnets beste. Hensikten med studien har vært å samle inn deltakernes erfaringer, slik at både sentrale og utfordrende aspekter ved samarbeidet løftes frem. Tematikken vil av den grunn kunne være interessant for alle fremtidige lærere og barnevernspedagoger, samt de som allerede er ute i jobb. Studien har følgende problemstilling: «Hvilke erfaringer har lærere og barnevernspedagoger med tverrprofesjonelt samarbeid til barnets beste?» Studien tar utgangspunkt i en kvalitativ forskningsmetode med en fenomenologisk tilnærming. For å samle inn studiens datamateriale er det utført dybdeintervjuer på de fire deltakerne, hvorav to lærere og to barnevernspedagoger. Resultatene fra disse og presentasjon av funnene er delt opp i to hovedkategorier, med tilhørende underkategorier. Den første kategorien tar for seg deltakernes erfaringer med tverrprofesjonelt samarbeid. Under denne kategorien knyttes deres erfaringer med kommunikasjon, rolleavklaring og ansvarsfordeling, og fagkompetanse i samarbeidene. I den andre kategorien presenteres deltakernes erfaringer knyttet til barnets beste i samarbeidet. Her vises deltakernes forståelse av begrepet barnets beste, og hvordan samarbeidet fungerer til barnets beste. De sentrale funnene i studien viser at deltakerne finner det tverrprofesjonelle samarbeidet nødvendig, selv om det kan oppstå utfordringer underveis. Videre peker deltakerne på kommunikasjonsaspektet som en viktig forutsetning for samarbeidet, hvor informasjonsflyten mellom profesjonene fremstår avgjørende. I tillegg kommer det frem at profesjonene trenger mer kunnskap om hverandres kompetanse og handlingsrom, for å bedre kunne rette samarbeidet til barnets beste. Gjennom blant annet disse erfaringene, har studien sitt formål å øke kunnskap rundt sentrale aspekter ved det tverrprofesjonelle samarbeidet mellom lærere og barnevernspedagoger, slik at det i større grad blir mulighet for å ivareta barnets behov i skolehverdagen.
dc.description.abstractIn this study, I have examined teacher´s and child welfare educator´s experiences with interdisciplinary collaboration for the best interest of the child. The purpose of this study has been to collect the participants´ experiences, so that both central and challenging aspects of the collaboration are highlighted. The topic may therefore be of interest to all future teachers and welfare educators, as well as those who are already working. The study has the following research question: “What experiences do teachers and child welfare educators have with interdisciplinary collaboration for the best interest of the child?” The study is based on a qualitative research method with a phenomenological approach. To collect the study´s data material, in-depth interviews have been conducted with the four participants, of which are to teachers and two child welfare educators. The results from these and the presentation of the findings are divided into two main categories, with associated sub-categories. The first category deals with the participants experiences with interdisciplinary collaboration. Under this category, their experiences with communication, role clarification and responsibility allocation, and professional competence in collaboration are linked. In the second category, the participants´ experiences related to the child´s best interest in collaboration are presented. Here, the participants’ understanding of the term child´s best interests and how collaboration works for the child´s benefit are shown. The central findings of the study shows that the participants find interdisciplinary collaboration necessary, even though various challenges may arise along the way. Furthermore, the participants think of the communication aspect as an important prerequisite for collaboration, where the flow of information between the professions appears crucial. In addition, it is revealed that the professions need more knowledge about each other´s competence and scope of action, to better direct the collaboration towards the child´s best interests. Among other things, the study aims to increase knowledge about central aspects of interdisciplinary collaboration between teachers and child welfare educators, so that it becomes more possible to meet the child´s needs in the everyday school life.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOgså må vi stikke fingeren i jorda og vite at her er det områder andre er bedre på
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel