Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLysne, Dag Atle
dc.contributor.authorSkuseth, Martinus
dc.date.accessioned2023-09-05T17:20:07Z
dc.date.available2023-09-05T17:20:07Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147333074:22570952
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087631
dc.description.abstractUteskole er et sentralt begrep som er blitt mer aktuelt i dagens skole. Flere og flere lærere bruker det i sin undervisning til ulike formål. I den sammenhengen er det interessant å finne ut mer om hvorfor lærere i barneskolen bruker uteskole. For å kunne finne ut mer om dette er det i denne studien gjennomført kvalitative dybdeintervju av fire lærere fra barneskolen. Problemstillingen i oppgaven handler om hvorfor de lærerne benytter uteskole i sin undervisning. Forskningsspørsmålene som er konstruert for å bidra til å besvare problemstillingen er; 1) Hvordan bidrar uteskole til kvaliteten på undervisningen, 2) hva har formålet med å bruke uteskole å si for gjennomføringen. Analysen av datamaterialet fra intervjuene viste at forskningsdeltakerne har noen likheter og noen ulikheter rundt bruken av uteskole, men det var tydelig at det sosiale bidraget uteskole har for elevene var viktig. I flere av kategoriene i analyse kan man se at forskningsdeltakerne blant annet bruker uteskole for å støtte opp trivselen og motivasjonen til elevene. Andre kategorier ser på hvordan uteskole kan være et godt tilskudd til den ordinære klasseromsundervisningen, blant annet gjennom å bruke naturen slik at elevene får et mer autentisk forhold til undervisningen. Videre har oppgaven sett på hvordan forskningsdeltakerne bruker uteskole til å styrke kvaliteten på sin undervisning, og hvilke formål uteskolen har for undervisningen. Hvor jeg i denne oppgaven skiller mellom et sosiale og et faglig formål.
dc.description.abstractUteskole is a central term that has become more relevant in today's schools. More and more teachers use it in their teaching for various reasons. In that context, it is interesting to find out more about why primary school teachers use uteskole. In order to find out more about this, qualitative in-depth interviews were conducted with four teachers from primary schools. The purpose in this thesis are about why the teachers use uteskole in their teaching. The research questions that have been constructed to help answer the theme are; 1) How does uteskole contribute to the quality of teaching, 2) what does the purpose of using uteskole mean for the implementation. The analysis of the data material from the interviews showed that the research participants have some similarities and some differences regarding the use of uteskole, but it was clear that the social contribution uteskole has for the students was important. In several of the categories in the analysis, it can be seen that the research participants, use uteskole to support the well-being and motivation of the childern. Other categories look at how uteskole can be a good supplement to ordinary classroom teaching, for example by using nature so that children have a more authentic relationship with the teaching. Furthermore, the thesis has looked at how the research participants use the outdoor school to strengthen the quality of their teaching, and what purposes the outdoor school has for the teaching. Where in this thesis I distinguish between a social and a professional purpose.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUteskole, en egnet vei til læring?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel