Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHeide, Anne-Lise
dc.contributor.authorBeck, Julie Dahl
dc.date.accessioned2023-09-05T17:20:04Z
dc.date.available2023-09-05T17:20:04Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145907000:34808320
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087629
dc.description.abstractMed problemstillingen «Hvordan kan musikalske produksjoner bidra til å styrke det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i skolen?» ønsker jeg å undersøke hvilke erfaringer lærere har av å arbeide med musikalske produksjoner, og om deres erfaringer med musikalske produksjoner i grunnskolen kan knyttets til det tverrfaglige målet om «folkehelse og livsmestring». Det er fire musikklærere som har deltatt i semi-strukturerte intervju. Disse intervjuene danner datamaterialet for oppgaven. Teorigrunnlaget for oppgaven er valgt ut med hensyn til datamaterialet. Teorien belyser pedagogisk filosofi og faglitteratur, teori om danning, demokrati, folkehelse og livsmestring, samt et utvalg av tidligere forskning. Gjennomgående i teorikapittelet er det trukket linjer til læreplanen. For å bryte ned menneskelige erfaringer til noe som er håndgripelig, har forskningen en fenomenologisk vitenskapsteoretisk posisjonering. Dette er en måte å studere menneskelige erfaringer og skildringer av et tema. I arbeidet med å analysere datamaterialet er IPA-metoden benyttet for å bryte ned datamaterialet til ulike tema, og avdekke funn. Mine funn tyder på at musikalske produksjoner kan bidra til å styrke klassemiljøet i form av at elevene jobber mot et felles mål, noe som bidrar til å styrke fellesskapsfølelsen i klassen. Det viser seg at musikalske produksjoner er en arena hvor elevene opplever nye former for mestring. Når elevene får bestemme hvilke oppgaver de skal gjøre, opplever de å mestre oppgaver de selv ønsker å mestre. Andre funn tyder på at musikalske produksjoner innebærer elev-elev interaksjoner som bidrar til økt sosial kompetanse. Ved oppsetting av et teaterstykke eller en musikal, deltar i elevene i prosesser som fostrer demokratiske holdninger. Det kommer også frem at det eksisterende klassemiljøet kan ha innvirkning på hvorvidt en musikalsk produksjon blir en god opplevelse for elevene eller ikke, da de sosiale strukturene i klassen kan sette en stopper for elevenes utfoldelse. Nøkkelord: Musikalske produksjoner i skolen, musikk, folkehelse og livsmestring, danning, sosiale strukturer.
dc.description.abstractThe research aims to learn if teachers’ experience in working with musical productions are aligned with the learning objectives in the topic of Public Health and Life Skills. Specifically, the thesis statement is: “In what way can musical productions in school help enhance the interdisciplinary topic Public Health and Life Skills?” Four teachers participated in semi-structured interviews and their narratives are the foundation of the data material in this study. By its nature my research is tied to a subjective human experience. To break it down into something tangible, the research adopts a phenomenological epistemological approach which is the exploration of human experience through their depictions of a phenomenon. The selection of theory is based on relevant themes that are apparent in the data material and consists of pedagogical philosophy and professional literature in topics such as education, democracy, and public health. Furthermore, I explore former research conducted on the subject matter, and establish links to the relevant areas of the public-school curriculum. The IPA method was employed to break down the data material into broader themes and present the findings. These findings indicate that musical productions can enhance the class environment when students work towards a common goal and achieve a stronger sense of community. Working with musical productions may present an opportunity for students experience new forms of achievement, and when they get a say in what their assignments should be, their sense of achievement aligns with their interests. Other findings suggests that musical productions lead to interactions between students that helps build their social skills. When staging a play or musical performance together, the students are involved in processes that nurture democratic values. It also appears that the existing climate in the class can dictate the experienced outcome for the students, because the existing social structures can inhibit one’s artistic self-expression and involvement in a production. Keywords: Musical productions in schools, music, public health and life skills, cultivation, social structures.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFolkehelse og livsmestring i musikalske produksjoner i grunnskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel