Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEide, Melum Kristin
dc.contributor.authorEspeland, Christine
dc.date.accessioned2023-09-05T17:19:19Z
dc.date.available2023-09-05T17:19:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138868559:37749356
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087618
dc.description.abstractDenne oppgaven har hatt som hovedmål å undersøke hva forskning sier om barn og tidlig tilegnelse av andrespråk. Det primære fokuset angår hva forskningen forteller oss om simultan og suksessiv tilegnelse av andrespråket, og hva denne forskningen konkluderer med som mest fordelaktig i tospråklige familier. Disse konklusjonene har jeg funnet fram til ved å kombinere to ulike metoder i undersøkelsen. Den første metoden er en innholdsanalyse av to sammenlignbare prosjekter gjennomført i to ulike deler av verden. Den andre metoden baserer seg på en punktvis sammenligning, dvs. en komparativ studie der resultatene i prosjektene sammenstilles systematisk med hensyn til visse sentrale trekk. Her er det funnene fra innholdsanalysen som utgjør sammenligningsgrunnlaget. Funnene fra denne systematiske sammenligningen settes deretter inn i et teoretisk rammeverk, og dette utgjør utgangspunktet for den påfølgende drøftingen, analyse og diskusjon. Oppgaven avsluttes med en oppsummerende konklusjon, noen bemerkninger om mulige frampek i forlengelsen av en slik undersøkelse, og noen avsluttende betraktninger om denne studien spesifikt og betydningen av denne typen forskning mer generelt.
dc.description.abstractThe main aim of this thesis has been to investigate what research says about children and the early acquisition of second languages. The primary focus concerns what the research tells us about simultaneous and successive acquisition of the second language, and what the research concludes is most beneficial in bilingual families. I have reached these conclusions by combining two different methods in the investigation. The first method is content analysis of two comparable projects carried out in two different parts of the world. The second method is based on a point-by-point comparison, i.e. a comparative study in which the results of the projects are systematically compiled with regard to certain central features. Here it is the findings from the content analysis that form the basis for comparison. The findings from systematic comparison are then inserted into a theoretical framework, and this forms the starting point for the subsequent discussion, analysis, and discussion. The paper ends with a summary conclusion, some remarks about possible progress in the extension of such investigation, and some concluding consideration about this study specifically and the significance of this type of research more generally.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAndrespråkstilegnelse: en metastudie.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel