Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolstad, Trygve
dc.contributor.authorStoum, Emma Berget
dc.contributor.authorBjørsvik, Malene Skjellevik
dc.date.accessioned2023-08-31T17:20:11Z
dc.date.available2023-08-31T17:20:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139328562:44880036
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086742
dc.description.abstractKvikkbilder er en aktivitet som kan fremme diskusjon om ulike måter å se tall på. Tidligere forskning peker mot at hastigheten hos voksne henger sammen med matematiske ferdigheter. Det er også blitt vist at ved å gruppere elementer, kan hastigheten på opptellingen gå raskere både for barn og voksne. Før denne studien, finnes det derimot lite, eller ingen empiri om sammenhengen mellom strategiene elever i barneskolen benytter og tiden de bruker. Vi benytter kvikkbilder til å undersøke hvilke strategier elever på 5. - 7. trinn bruker når de raskt og nøyaktig skal bestemme mengder. I tillegg undersøker vi om tiden de bruker har en sammenheng med strategiene deres. Funnene fra studien vår viser at disse to henger sammen. De indikerer også at mengdeestimering bygger på tillærte matematiske strategier. Det betyr at elevene trenger å øve på ulike strategier for estimering, fremfor selve estimeringsevnen. Med bakgrunn i dette vil disse resultatene gi et bedre grunnlag for hvordan man kan legge opp undervisning, samt arbeide for å øke elevers evne til raskt å estimere mengder.
dc.description.abstractFlash images are an activity used to promote discussion about different ways of perceiving numbers. Previous research suggests that speed in adults is associated with mathematical skills. It has also been shown that grouping elements can expedite counting speed for both children and adults. However, prior to this study, there was little to no empirical evidence regarding the relationship between the strategies employed by elementary school students and the time they use. We use flash images to investigate the strategies used by students in grades 5-7 when the determine quantities quickly and accurately. Additionally, we examine whether the time taken is related to their strategies. The findings from our study indicate a connection between time and strategies. They also suggest that quantity estimation is based on learned mathematical strategies, indication that practice is needed to improve accuracy and speed in estimation. These findings will provide a better foundation for structuring instruction and working towards enhancing students’ ability to estimate quantities quickly.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSammenhengen mellom gruppering, strategibruk og responstid i kvikkbildeoppgaver
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel