Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSæteren, Anne-Lise
dc.contributor.advisorFrostad, Per
dc.contributor.authorNøhr, Ingrid
dc.date.accessioned2023-08-31T17:19:58Z
dc.date.available2023-08-31T17:19:58Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146570930:34991827
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086736
dc.description.abstractTittel: «Å sette de riktige folkene på den riktige plassen»: En kvalitativ studie av opplevelsene til ufaglærte assistenter i spesialundervisningen. Bakgrunn: Forskning viser hvordan assistenter i skolen blir satt til arbeidsoppgaver de ikke er kvalifiserte til å gjøre. På samme tid viser flere studier hvordan de kan være en viktig bidragsyter for elever og lærere på grunn av manglende ressurser, der assistenter tilbringer mye tid med elever som har spesialpedagogiske utfordringer. Som følge av undersøkelser på feltet, foregår det i dag en revidering av opplæringsloven fra 1998, som indikerer at assistentens rolle i skolen er i ferd med å endres. Likevel er assistentenes opplevelser med å jobbe med en slik elevgruppe lite forsket på. Av den grunn ønsker jeg å fremme deres stemme og undersøke denne tematikken nærmere. Formål: Formålet med denne studien er å få innsikt i hvilke erfaringer og refleksjoner ufaglært assistenter har i lys av sitt arbeid med elever som har særlige utfordringer i skolen. Dette inkluderer både hva en arbeidsdag er bestående av, hvilken informasjon de får om elevene de jobber med og hvordan de jobber for å skape gode relasjoner til barna. Problemstilling: Hvordan opplever ufaglærte assistenter sin arbeidsrolle med tanke på elever med spesialpedagogiske behov? Metode: I denne studien har jeg valgt å benytte meg av kvalitativ metode, der jeg har gjennomført fire semistrukturerte intervjuer for å svare på oppgavens problemstilling. Utvalget besto av tre ufaglærte assistenter og en rektor på en grunnskole. Disse intervjuene har blitt transkribert og analysert gjennom bruk av en tematisk analyse. Funn: I løpet av arbeidet med analyse kom jeg frem til tre overordnede temaer. Disse var 1) Arbeidsoppgaver og organisering, 2) Informasjon og inkludering, og 3) Relasjoner og personlig kompetanse. Litteratur: Forskningens tre hovedfunn blir i denne oppgaven drøftet gjennom opplæringsloven slik den ser ut i dag, og hvordan den er foreslått endret i dagens revisjoner. Videre er teorier og tidligere forskning om bruk av assistenter med elever med særskilte behov inkludert, som kan knyttes opp til studiens funn. Dette innebærer blant annet teorier om inkludering, relasjoner og personlig egnethet. Her vil i tillegg assistentens opplevelser og rolle bli diskutert i lys av elevens utfordringer, deriblant teori og forskning på utagerende atferd og autismespekterforstyrrelser.
dc.description.abstractTitle: “Placing the right people at the right place”: A qualitative study of the experiences of non-educated teaching assistants in special education. Background: Research has shown how assistants in school are made to do tasks while lacking the proper qualification. Other studies point to them being an important contributor to both teachers and students, due to the lack of sufficient resources for children with need for special education. Revisions of the education law of 1998 are currently being made as a result of investigations in this area. The result of this may be that the teachers assistants role in the classroom is about to change, even though there is a lack of research on the experiences of teachers assistants work with this type of student group. I want, for this reason, to investigate this further and make their experiences known. Purpose: The goal for this study is to gain insight into the experiences and reflections of the non-educated teacher assistants in light of their work with students who face special needs in their education. This includes descriptions of their workday, to what degree they are informed about the pupils they are going to work with, and how they proceed when trying to establish good relations with the children. Research question: How do non-educated teacher assistants experience their work with pupils with special needs? Methodology: I have chosen in this study to use a qualitative approach, where I have made four semi structured interviews to answer the research question. I have selected three non-educated teacher assistants and one principle at different elementary schools as subjects for the interviews. These interviews have been transcribed and analyzed with the use of a thematical analyzation method. Findings: Three main themes were found during the analyzation process. They were the following: 1) Tasks and organization, 2) Information and inclusion, and 3) Relationships and personal competency. Literature: The three themes will be discussed in relation to the education law as it is written currently, and how it is proposed to be rewritten as a consequence of the proposed revisions. This will be put into context of prior research and theories relevant to teachers assistants and children with special needs. This includes theories addressing inclusion, relations and personal competency. The role and experiences of teachers assistants will also be discussed as how it relates to the challenges facing pupils. This will be contextualized with theories and research pertaining to behavioral issues and disturbances related to the autism specter.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Å sette de riktige folkene på den riktige plassen»: En kvalitativ studie av opplevelsene til ufaglærte assistenter i spesialundervisningen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel