Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDagsland, Sindre
dc.contributor.advisorGagnat, Line Haanes
dc.contributor.authorBonden, Jenny
dc.date.accessioned2023-08-29T17:22:16Z
dc.date.available2023-08-29T17:22:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143756085:51175877
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086278
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker tegneseriens potensiale i litteraturundervisningen gjennom fire fjerdeklassingers uttalelser om tegneserier. Formålet med denne masteroppgaven er å bruke informasjon om hva elevene synes og kan om tegneserier til å drøfte hvilket potensiale tegneserier kan ha i skolen og i norskfaget. Studien vil avslutningsvis drøfte hvorfor og hvordan lærere kan arbeide med tegneserier i norskfaget, blant annet med fokus på tegneserien som multimodal tekst. Problemstillingen jeg undersøker i denne oppgaven er: «Hva synes fire elever om tegneserier og hvilken kunnskap uttrykker elevene om tegneserier?» Studiens metode er kvalitativ, og empiri er hentet gjennom fire individuelle dybdeintervjuer med fire utvalgte fjerdeklassinger. Intervjuene omhandlet hva informantene likte å lese, hva de likte ved tegneserier og hvilken kompetanse de viste om tegneserier. Det ble også lest et utdrag fra en tegneserie for å diskutere denne tegneseriens form og innhold. Tegneserieteoretikeren Scott McCloud er en sentral stemme i denne studien, og utforming av intervju og analyse baseres i stor grad på hans teori. Funnene viser at elevene innehar et engasjement for tegneserier og at de allerede besitter en del kompetanse om ulike aspekter ved tegneserier. Dette gir et potensiale for å arbeide med tegneserier i litteraturundervisningen. Å velge litteratur elevene engasjerer seg for og kan noe om fra før øker leselyst. Dessuten innehar tegneserien et potensiale for å gjennomføre litterære samtaler og lære om sammensatte tekster. Datamaterialet viser at elever kan ha ulike oppfatninger av hva en tegneserie er. Disse funnene forbereder læreren på misforståelser elevene kan ha om tegneserier og gir læreren et teoretisk rammeverk for å kunne jobbe med tegneserien på en faglig måte i klasserommet.
dc.description.abstractThis master's thesis examines comics' potential in literature teaching through four fourth graders' statements about comics. The purpose of this master's thesis is to use information about what students think and know about comics to discuss the potential comics can have in school and in the subject of Norwegian. Finally, the study will discuss why and how teachers can work with comics in the Norwegian subject, among other things with a focus on the comic as a multimodal text. The problem I investigate in this thesis is: «What do four pupils think about comics and what competence do they express about comics?» The study's method is qualitative, and empirical evidence is obtained through four individual in-depth interviews with four selected fourth graders. The interviews dealt with what the informants liked to read, what they liked about comics and what competence they showed about comics. A reading of an extract from a comic was also carried out to discuss the form and content of this comic. Comics theorist Scott McCloud is a central voice in this study, and the design of the interview and analysis is largely based on his theory. The findings show that the pupils have an interest in comics and that they already possess some competence in various aspects of comics. This provides a potential for working with comics in literature teaching. By choosing literature the students are interested in and know something about, their desire to read may increase. In addition, the comic has a potential for carrying out literary conversations and learning about multimodal texts. The data shows that students can have different perceptions of what a comic is. These findings prepare the teacher for misunderstandings the pupils may have about comics and give the teacher a theoretical framework to be able to work with the comics in a professional way in the classroom.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Det er jo bare gøy å tale i tegneseriens sak" - en studie av tegneseriens potensial i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel