Show simple item record

dc.contributor.advisorSunde, Anne Mette
dc.contributor.advisorOtnes, Hildegunn
dc.contributor.authorFresvig, Mia
dc.date.accessioned2023-08-26T17:20:07Z
dc.date.available2023-08-26T17:20:07Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143756085:36755993
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3085892
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne studien har jeg undersøkt hvordan de tre tverrfaglige temaene i Kunnskapsløftet 2020, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling, operasjonaliseres i oppgavene i lærebøkene Norsk 9 og Fabel 9. Problemstillingen for denne studien er forankret i dette. Målet med studien er å få et innblikk i om oppgavene legger til rette for arbeid med de tverrfaglige temaene. Jeg undersøkte dette gjennom kvalitativ metode, hvor jeg gjorde en lærebokanalyse av oppgavene. I analysen anvender jeg en hermeneutisk tilnærming, hvor jeg fortolker innholdet basert på deduktiv og induktiv tilnærming. Jeg prøvde å skille mellom oppgaver som eksplisitt kan knyttes til temaene, og oppgaver som implisitt kan kobles til arbeid med dem. Med eksplisitte tilnærminger mener jeg at oppgavene klart kobles til temaene, gjennom oppgavetekst og/eller konteksten oppgaven står i. Implisitte tilnærminger innebærer derimot oppgaver jeg mener kan kobles til temaene. På grunn av at det ikke er en klar dikotomi mellom eksplisitt og implisitt, var det ikke enkelt å analysere og sortere empirien. Her er de viktigste funnene i denne studien. Gjennom oppgavene, som jeg analyserte i de to lærebøkene, kan de tverrfaglige temaene knyttes til alle de fire hovedområdene som læreplanen i norsk vektlegger, nemlig kulturforståelse, kommunikasjon, danning og identitetsutvikling. I denne studien blir de tverrfaglige temaene koblet direkte til danningsdelen av faget. Oppgavene i lærebøkene bidrar til å danne elevene til aktive samfunnsborgere som tar gode valg både for seg selv og for samfunnet. Både Norsk 9 og Fabel 9 har oppgaver som kan kobles eksplisitt og implisitt til de tverrfaglige temaene. De tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring og demokrati og medborgerskap har derimot flere tilnærminger enn bærekraftig utvikling. I studien ser jeg også på forholdet mellom de tverrfaglige temaene og dybdelæring, og i analysen kunne jeg se at oppgavene i flere tilfeller kan ses i sammenheng med Fullan og Scott sin definisjon av dybdelæring på et sosiokulturelt nivå.
dc.description.abstractIn this study I have examined how the three interdisciplinary topics in the knowledge promotion reform 2020, health and life skills, democracy and citizenship and sustainability are operationalized in the tasks in the textbooks Norsk 9 and Fabel 9. The research question for this study is rooted in this context. The aim of the study is to gain insight into whether the tasks facilitate work with the interdisciplinary topics. I investigated this through qualitative methodology, by conducting a textbook analysis of the tasks. In the analysis, I employed a hermeneutic approach, interpreting the content based on deductive and inductive reasoning. I attempted to distinguish between tasks that can be explicitly linked to the themes and tasks that can be implicitly connected to them. By explicit approaches, I mean tasks that are clearly linked to the themes through task descriptions and/or the context in which the task is presented. Implicit approaches, on the other hand, refer to tasks that I believe can be associated with the themes. Due to the lack of a clear dichotomy between explicit and implicit, it was not easy to analyze and categorize the empirical data. Here are the key findings of this study. Through the tasks analyzed in the two textbooks, the interdisciplinary themes can be connected to all four main areas emphasized in the Norwegian curriculum, namely cultural understanding, communication, formation, and identity development. In this study, the interdisciplinary themes are directly linked to the formation aspect of the subject. The tasks in the textbooks contribute to shaping students into active citizens who make good choices both for themselves and for society. Both Norsk 9 and Fabel 9 contain tasks that can be explicitly and implicitly connected to the interdisciplinary themes. However, the interdisciplinary themes of health and life skills and democracy and citizenship have more approaches than sustainable development. In the study, I also examined the relationship between the interdisciplinary themes and deeper learning, and in the analysis, I could see that the tasks, in several cases, can be viewed in relation to Fullan and Scott's definition of deep learning at a sociocultural level.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTverrfaglige temaer i norskfaget. En analyse av hvordan de tverrfaglige temaene i Kunnskapsløftet 2020 operasjonaliseres i oppgavene i Norsk 9 og Fabel 9.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record