Livskvalitet, opplevelse av mestring og hjelpeløshet hos voksne med hørselstap - hørselstapet i hverdagen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3085865Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag Bakgrunn: Livskvalitet, opplevelse av mestring og hjelpeløshet kan påvirkes i større eller mindre grad av et hørselstap. Det kan være samfunnsnyttig og verdifullt for den hørselshemmede selv med bedre rutiner for utredning, rehabilitering og bruk av hjelpemidler for å bedre taleoppfattelse. Audiopedagogisk arbeid legger vekt på menneskers helhetlige tilstand og faktorer som påvirker deres hørselstilstand i hverdagen, og hvordan den hørselshemmede skal utnytte sitt potensiale best mulig for å nå sine mål, utfra sine forutsetninger. Formål: hensikten med denne studien er å få et innblikk i de hørselshemmedes hverdag og hvordan hørselstapet kan påvirke deres subjektive livskvalitet, opplevelse av mestring og hjelpeløshet ved å se i hvilken grad opplevd hørsel (lytteevne) sammen med noen bakgrunnsfaktorer påvirker disse fenomenene. Det har også til hensikt å se om det er en forskjell i livskvalitet, opplevd mestring og hjelpeløshet mellom de med normal hørsel og de med hørselstap. I tillegg vil denne studiens instrumenter vurderes for egnethet i kartleggingsprosessen av pasienter i audiopedagogisk behandling.Metode: Dette er en kvantitativ studie med spørreskjema, og har et tverrsnittdesign med kun en innsamling av data i et avgrenset tidsrom fra to ulike utvalg.Resultat: Målt med denne studiens instrumenter forklarer lytteevne, alder, arbeid og kjønn 18,2% av Livskvalitet, mens lytteevne, alder og arbeid forklarer 15,1% av opplevd mestring og 24,5% av opplevd hjelpeløshet. Så mange som 88,1% av de hørselshemmede i denne studien har tilpasset høreapparat. Det vises en liten men signifikant forskjell i livskvalitet, opplevd mestring og hjelpeløshet mellom de med normal hørsel og de med et hørselstap, størst er forskjellen i opplevd mestring. Instrumentene viser god reliabilitet i denne studien. Konklusjon: Lytteevne, alder, hvorvidt man er i arbeid og kjønn viser en sammenheng med fenomenet livskvalitet målt med instrumentet World Health Organization-Well being index (WHO-5). Lytteevne, alder og hvorvidt man er i arbeid viser en sammenheng med opplevelse av mestring og hjelpeløshet målt med instrumentet Perceived Sress Scale (PSS-10). Tidligere forskning som viser en forskjell i livskvalitet mellom hørselshemmede og normalt hørende får støtte i denne studien. Instrumentene virker egnet som verktøy i en eventuell kartlegging hos audiopedagog, men flere studier med disse instrumentene innenfor hørselsfeltet tenkes nødvendig. AbstractBackground: Quality of life, experience of coping and helplessness can be affected to a greater or lesser extent by a hearing loss. It may be socially beneficial and valuable for the hearing impaired with better routines for investigation, rehabilitation, and the use of aids to improve speech perception. Audio-pedagogical work emphasizes people`s overall condition and factors that affect their hearing condition in everyday life, and how the hearing-impaired should make the best use of their potential to achieve their goals, based on their assumptions.Purpose: The purpose of this study is to gain an insight into the hearing impaired`s everyday life and how the hearing loss can affect their subjective quality of life, experience of coping and helplessness by seeing to what extent perceived hearing (listening ability) together with some background factors affect these phenomena. It also intends to see if there is a difference in quality of life, perceived coping, and helplessness between those with normal hearing and those with hearing loss. In addition, this study`s instruments will be assessed for suitability in the mapping process of patients in audio-pedagogical treatment.Method: This is a qualitative study with a questionnaire and has a cross-sectional design with only one collection of data in a limited period from two different samples.Result: Measured with this study`s instrument, listening ability, age, work, and gender explain 18,2% of quality of life, while listening ability, age and work explain 15,1% of perceived coping and 24,5% of perceived helplessness. As many as 88,1% of the hearing impaired in this study have adapted hearing aids. There are a small but significant difference in quality of life, perceived coping, and helplessness between those with normal hearing and those with a hearing loss, the biggest difference being in perceived coping. The instruments show good reliability in this study.Conclusion: Listening ability, age, whether one is in work and gender show a connection with the phenomenon of quality of life measured with the instrument World Health Organization-well being index (WHO-5). Listening ability, age and whether one is in work show a connection with the experience of coping and helplessness measured with the instrument Perceived Stress Scale (PSS-10). Previous research that shows a difference in quality of life between the hearing-impaired and the normally hearing is supported in this study. These instruments seem suitable as tools in a possible survey by an Audio pedagogue, but more studies with these instruments within the field of hearing are thought to be necessary.