dc.description.abstract | Tradisjonell svømmeundervisning har vært i fokus de siste årene, og det er blitt hevdet at
den ikke forbereder elevene tilstrekkelig på de utfordringene de kan møte i naturlige
vannmiljøer som innsjøer, elver og hav. I innføringen av LK20 har denne tematikken blitt
tatt til betraktning, og utendørs svømmeopplæring blitt implementert i de nye
kompetansemålene. Likevel viser statistikk at kun 23% av skolene i Norge gjennomfører
svømmeopplæring utendørs. I denne studien har vi undersøkt hvordan elevene i skolen
opplever utendørs svømmeopplæring. Hensikten med studien var å opparbeide kunnskap
om hva elevene så på som viktig for gjennomføring, samt hvilke opplevelser de sitter igjen
med etter gjennomføring. Dette er kunnskap som vi håper kan være nyttig for at flere
skoler gjennomfører svømmeopplæring utendørs. På bakgrunn av dette har studien
problemstillingen: «Hvordan opplever elever utendørs svømmeopplæring i skolen?».
Vi valgte å benytte oss av det kvalitative intervjuet, og har gjennomført tre
fokusgruppeintervjuer. Fokusgruppeintervjuene ble gjennomført med ni elever på 9.trinn.
I analysen av datamaterialet tok vi i bruk en tematisk analyse, der vi kodet datamaterialet
før vi senere sorterte de inn i tematikker. Analysen førte til utvikling av to hovedtematikker
som var: «Hva elever opplever som viktig for gjennomføring» og «Elevers opplevelse med
utendørs svømmeopplæring». Vi hadde en induktiv tilnærming og etter analysen fant vi
det hensiktsmessig å forankre studien i følgende teorier: mestringsforventninger,
selvbestemmelsesteorien og dynamisk systemteori.
I denne studien ønsket vi å finne ut av hva elevene synes var viktig for deres
gjennomføring av utendørs svømmeopplæring. Resultatene i studien viser at
elevmedvirkning i undervisningen var en viktig faktor for deres motivasjon, der de kunne
sette sine egne mål for økten. Elevene trakk også frem kommunikasjon med lærer og
medelever som viktig, der oppmuntring og støtte fra dem førte til motivasjon for
gjennomføring. Resultatene viser også at observasjon av medelever bidro til økt selvtillit
og tro på seg selv i gjennomføringen av utendørs svømmeopplæring. Vi ønsket også i
studien å finne ut av hvilke opplevelser elevene hadde med utendørs svømmeopplæring.
Resultatene viser at elevene trekker frem utendørs svømmeopplæring som positivt for
klassemiljøet. Videre viste resultatene at elevene opplevde relasjonen til lærer som bedre.
Det kommer også frem at elevene opplever seg selv som mer vannkompetent, der de føler
seg i stand til å takle ulike risikoer og farer ved vannmiljøer utendørs. | |
dc.description.abstract | Traditional swimming education has been in focus recent years, and it has been argued
that it does not adequately prepare students for the challenges they may encounter in
natural water environments such as lakes, rivers, and oceans. With the introduction of the
LK20 curriculum, this issue has been taken into consideration, and outdoor swimming
education has been implemented in the new learning objectives. However, statistics show
that only 23% of schools in Norway claim to conduct outdoor swimming instruction. In this
study, we have investigated how students in schools experience outdoor swimming
education. The purpose of the study was to gather knowledge about what students
perceive as important for implementation, as well as the experiences they have after
completion. Knowledge that we hope can be useful in encouraging more schools to conduct
outdoor swimming education. Based on this, the study has the research question: «How
do students experience outdoor swimming education in school? ».
We chose to use qualitative interviews and conducted three focus group interviews. The
focus group interviews were conducted with nine students in the 9th grade. In the analysis
of the data, we employed a thematic analysis, in which we coded the data before sorting
it into themes. The analysis led to the development of two main themes: «What students
perceive as important for completion» and «Students' experience with outdoor swimming
education». We had an inductive approach and after the analysis, we found it appropriate
to theoretically anchor the study in the following theories: self-efficacy theory, self-determination theory, and dynamic systems theory.
In this study, we wanted to find out what students considered important for their
implementation of outdoor swimming education. The results of the study show that
student involvement in teaching was an important factor for their motivation, where they
could set their own goals for the session. The students also highlighted communication
with the teacher and classmates, where encouragement and support could lead to
motivation for completion. The results also show that observing classmates contributed to
increased self-confidence and belief in oneself during outdoor swimming education. We
also aimed to explore the experiences students had with outdoor swimming education.
The results show that students highlight outdoor swimming education as positive for the
classroom environment. Furthermore, the results showed that students perceived the
relationship with the teacher as improved. It also emerged that students perceive
themselves as more competent in water, where they feel capable of handling various risks
and dangers in outdoor water environments. | |