Show simple item record

dc.contributor.advisorTorkildsen, Hermund André
dc.contributor.advisorFriis, Pernille
dc.contributor.authorMaalø, Martin
dc.contributor.authorSørli, Jan Kristian
dc.date.accessioned2023-08-22T17:20:06Z
dc.date.available2023-08-22T17:20:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139328562:55666225
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3085322
dc.description.abstractMatematikklærere har nærmest “uendelige” mange muligheter når de skal velge matematiske læringsressurser for bruk i undervisning. Denne oppgaven svarer på følgende problemstilling: Hvilke faglige og pedagogiske begrunnelser gir matematikklærere på 5.-10. trinn for valg av læringsressurser i undervisningen av matematikk? Denne problemstillingen deles inn i to forskningsspørsmål: (1) Hvilke matematiske læringsressurser benyttes i undervisning av matematikk? (2) Hvilke begrunnelser gir matematikklærere for valg av matematiske læringsressurser? Først gjennomførte vi en kartlegging over hvilke matematiske læringsressurser som brukes i undervisning. Videre svarte 15 matematikklærere på et spørreskjema knyttet til valg av læringsressurser, hvorav 4 av disse også ble plukket ut til intervju. Utvalget varierer med tanke på kjønn og erfaring, men alle jobber innenfor 5.-10. trinn. Funn fra empirien drøftes i lys av tidligere forskning og oppgavens teoretiske rammeverk. Studien avdekket 96 ulike læringsressurser som blir benyttet, hvor vi fant en hovedvekt på læringsressurser innenfor kategoriene “Primære skoletekster” og “Sekundære verktøy”. Videre fant vi at matematikklærerne vektlegger syv kategorier i deres begrunnelser for valg av læringsressurser. Kategoriene er: (1) Matematikklæreren, (2) Den matematiske læringsressursens innhold, (3) Konkretisere matematiske begreper, (4) Matematikklærerens elever, (5) Læreplan i matematikk (6) Virkelighetsorientert matematikk, og (7) Ytre faktorer. I oppgaven argumenterer vi for at 5 av 7 kategorier regnes som faglige og pedagogiske begrunnelser, mens “Ytre faktorer” og “Læreplan i matematikk” kommer i tillegg til de faglige og pedagogiske begrunnelsene. Implikasjoner av forskningen tyder på at det er et stort fokus på ytre faktorer, i tillegg til at matematikklærere har en tendens til å henvende seg til læreverk.
dc.description.abstractMathematics teachers have almost "infinite" possibilities when selecting mathematical learning resources for use in teaching. This study addresses the following research question: What academic and pedagogical justifications do mathematics teachers in grades 5-10 provide for their choice of learning resources in mathematics education? This research question is divided into two research sub-questions: (1) Which mathematical learning resources are used in mathematics education? (2) What justifications do mathematics teachers provide for their choice of mathematical learning resources? First, we conducted a mapping of which mathematical learning resources being used in teaching. Furthermore, 15 mathematics teachers responded to a questionnaire regarding the selection of learning resources, out of which 4 were also selected for interviews. The sample varied in terms of gender and experience, but all worked within grades 5-10. Findings from the empirical data are discussed in the context of previous research and the theoretical framework of the study. The study revealed 96 different learning resources being utilized, with a primary emphasis on resources within the categories of "Primære skoletekster" and "Sekundære verktøy". Furthermore, we found that mathematics teachers emphasize seven categories in their justifications for selecting learning resources. The categories are: (1) The mathematics teacher, (2) The content of the mathematical learning resource, (3) Concretize mathematical concepts, (4) Mathematics teacher's students, (5) Mathematics curriculum, (6) Real-world mathematics, and (7) External factors. In the study, we argue that 5 out of the 7 categories are considered as academic and pedagogical justifications, while "External factors" and "Mathematics curriculum" are additional to the academic and pedagogical justifications. The research implications suggest a significant focus on external factors, in addition to the tendency of mathematics teachers to rely on textbooks.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleJeg velger denne læringsressursen fordi den går sånn helt på poenget
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record