Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDillon, Jade
dc.contributor.authorBrevik, Guro Bratlie
dc.date.accessioned2023-08-17T17:19:51Z
dc.date.available2023-08-17T17:19:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138899817:34393038
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3084662
dc.description.abstractBruk av litteratur i språkopplæringen bygger på elevenes forbindelser, beriker læringen og øker kunnskapen (Paran & Robinson, 2016, s. 15). Selv om det er uttalt at litteratur beriker læring i utdanning, har det vært lite forskning på inkludering av LHBTQ+litteratur i det norske EFL-klasserommet. Denne oppgaven vil undersøke bruken av tekster i EFL-klasserommet som på en autentisk måte representerer personer som definerer seg som kjønnsskeive og/eller er hinsides kjønnsbinariteten. Denne oppgaven vil utføre en nær kritisk analyse av to bøker, Gender Queer (en grafisk roman) og Beyond the Gender Binary (en fagbok). Jeg vil utforske disse tekstene gjennom visuelle metoder og nærlesninger for å undersøke de potensielle fordelene ved å bruke dem i EFL-klasserommet for å fremme inkludering. I tillegg er den norske læreplanen svært vag, og temaer som LHBTQ+ kan bli marginalisert i grunnskolen. På grunn av denne uttalelsen ønsker jeg å intervjue tre lærere for å undersøke bruken av slik litteratur i klasserommet og utforske begrunnelsene for inkludering eller mangel på inkludering. Ved hjelp av lærernes holdninger og tidligere praksis vil jeg koble intervjudataene til den norske læreplanens antydningsvis vage formuleringer. Jeg vil deretter koble den nevnte litteraturen til læreplanen i et forsøk på å foreslå ytterligere implementering av LHBTQ+ i EFL-klasserommet. Gjennom å undersøke disse aspektene forsøker denne studien å besvare følgende forskningsspørsmål: 1. Hvordan kan skjønnlitteratur og sakprosa brukes i EFL-undervisningen for å representere personer som definerer seg som kjønnsskeive og/eller er hinsides det binære kjønnsbegrepet? 2. Inkluderer lærere i praksis slik litteratur i EFL-klasserommet? 3. Er læreplanens underforståtte vaghet skadelig for både personer utenfor og innenfor LHBTIQ+ kategorien?
dc.description.abstractUsing literature in language learning builds on the learners’ connections, enriches their learning, and increases knowledge (Paran & Robinson, 2016, p. 15). Although it is stated that literature enriches learning in education, there has been little research on the inclusion of LGBTQ+ literature in the Norwegian EFL classroom. This thesis will investigate the use of texts in the EFL classroom that authentically represent people defining as gender queer and/or being beyond the gender binary. This thesis will perform a close critical analysis of two books, Gender Queer (a graphic novel) and Beyond the Gender Binary (a nonfiction book). I will explore these texts through visual methodologies and close readings to investigate the potential benefits of using them in the EFL classroom to promote inclusion. Additionally, the Norwegian curriculum is considerably vague, and topics such as LGBTQ+ can be marginalized in primary education. Because of this statement, I want to interview three teachers to investigate the usage of such literature in the EFL classroom and explore the reasonings for their inclusion or lack thereof. Using the teachers’ attitudes and previous practice, I will connect the interview data to the suggestive vagueness of the Norwegian curriculum. I will then connect the aforementioned literature to the curriculum in an attempt to suggest further LGBTQ+ implementation in the EFL classroom. Through researching these aspects, this study attempts to answer the following research questions: 1. How can fiction and non-fiction texts be used in the EFL classroom to represent people defining as gender queer and/or being beyond the gender binary? 2. Are in-service teachers including such literature in the EFL classroom? 3. Is the curriculum’s implied vagueness damaging for both people outside of and within the LGBTQ+ category?
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleIn Full Color: Investigating Teachers' Attitudes Towards the Literary Representation of Gender Queerness in the EFL Classroom
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel