Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVedul-Kjelsås, Vigdis
dc.contributor.authorSommerseth, Emma Marie Lysø
dc.date.accessioned2023-08-10T17:19:50Z
dc.date.available2023-08-10T17:19:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:141428880:45030594
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3083440
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er selvoppfatning og motivasjon i kroppsøving. Hensikten er å finne ut hvordan kroppsøvingslærere legger til rette for å fremme en positiv selvoppfatning og motivasjon for elever på mellomtrinnet, slik at flere elever ønsker å delta i kroppsøvingsfaget. Her er det lærernes syn som er i fokus, og jeg ønsket å få tips som jeg selv kan ta med meg i egen undervisningspraksis. Ut ifra dette formulerte jeg problemstillingen: Hvordan mener kroppsøvingslærere at de tilpasser undervisningen til elever på mellomtrinn, slik at de fremmer en positiv selvoppfatning og motivasjon til å delta hos flere elever? Forskningen er en kvalitativ studie, hvor jeg har tatt i bruk et semi-strukturert intervju av fire kroppsøvingslærere som har arbeidet i yrket mellom 5-30 år. I intervjuene fikk jeg mange gode tips til hvordan man kan tilrettelegge for å fremme selvoppfatning og motivasjon, samt at elevene skulle føle seg inkludert i klassen som et fellesskap. For å analysere datamaterialet har jeg tatt i bruk tematisk analyse, inspirert av Braun & Clarke (2006). Dette hjalp meg til å identifisere fire hovedtema: kroppsøving utendørs, variasjon i undervisning, elevmedvirkning og tydelige rammer og struktur. Hovedtemaene drøftet jeg i lys av teori og tidligere forskning. Funnene i studien viste at lærerne hadde mange synspunkt på hvordan de mente at man kan tilpasse undervisningen i kroppsøving på mellomtrinnet, slik at en positiv selvoppfatning og motivasjon fremmes, og at flere elever ønsker å delta i faget. Kroppsøving utendørs viste blant annet at kunne gi mange rom for å tilpasse undervisningen for hver enkelt elev, da i form av å gi valgmuligheter og nivådele samtidig som at lærer-elev-relasjonen så ut til å være en sentral faktor. Variasjon i undervisningen så ut til at kunne påvirke selvoppfatning og motivasjon da alle elever har ulike forutsetninger og utgangspunkt. Dette er også noe som samsvarer med intensjonene bak LK20. Elevmedvirkning kan sees i sammenheng med å søke interessene hos elevene, noe som kan kobles mot å arbeide for et inkluderende klassemiljø. Her kom det frem at man kan trekke tråder mot trening i samarbeidsøvelser med medelever, samtidig som at elevene kan få sin stemme hørt. Til slutt var tydelige rammer og struktur noe lærerne synes at var viktig. Her diskuterte jeg lærernes forventninger til elevene, men også hvordan lærerne ser at kroppen kan være med på å påvirke elevenes deltakelse i kroppsøvingen. Her ble også lærer-elev-relasjonen og læringsmiljø en sentral faktor. Samlet sett så jeg at lærer-elev-relasjoner kan være en vesentlig faktor når det kommer til hvordan man kan arbeide for å fremme en positiv selvoppfatning og motivasjon til å delta i kroppsøvingsfaget. Dette tolket ut ifra lærernes synspunkt og teori innen tematikken.
dc.description.abstractThe topic of this master's thesis is self-perception and motivation in physical education. The aim was to explore how physical education teachers facilitate the promotion of a positive self-perception and motivation among students in intermediate level, with the goal of increasing student participation in the subject. The perspective of teachers was the primary focus, providing valuable insights for my own future teaching practice. Based on this, I formulated the following research question: How do physical education teachers believe they adapt their teaching to intermediate lever pupils, in a way that promotes positive self-perceptions and motivates more pupils to participate? The research is a qualitative study, employing semi-structured interviews with four physical education teachers who have professional experience ranging from 5-30 years. Through these interviews, I received numerous useful tips on how to structure teaching to promote self-perception and motivation, as well as strategies for ensuring students feel included in the class community. To analyze the data, I used thematic analysis, inspired by Braun & Clarke (2006). This approach helped me identify four main themes: outdoor physical education, variation in teaching, student participation, and clear frameworks and structure. I discussed these main themes in the context of theory and previous research. The findings in the study showed that the teachers had many views on how to adapt the teaching of physical education at intermediate level, so that a positive self-perception and motivation to participate in the subject is promoted. Among other things, outdoor physical education proved to be a fruitful environment for provide a lot of room to adapt the teaching for each individual student, in the form of providing choices and level divisions while the teacher-student relationship was a central factor. The variation in teaching was seen to influence self-perception and motivation, as all students have different assumptions and starting points. This finding aligns with the intentions of the LK20 curriculum. Student participation can be understood as an endeavor to spark interest among students, which can also be linked to creating a shared class environment. This analysis suggests that students could benefit from training in cooperative exercises with fellow pupils, while simultaneously having their voices heard. Finally, I found that the teachers strongly emphasized the importance of clear frameworks and structure. This led me to discuss the teachers' expectations of students and the role of the body in influencing student participation in physical education. The teacher-student relationship and learning environment were again central factors in this discussion. Overall, the teacher-student relationship emerged as a significant factor in promoting a positive self-perception and motivation to participate in physical education. This interpretation was drawn from the teachers` perspectives and theories within the subject.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSelvoppfatning og motivasjon i kroppsøving
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel