Show simple item record

dc.contributor.advisorDolmen, Bjørn David.
dc.contributor.authorHauger, Maren.
dc.date.accessioned2023-08-09T17:19:50Z
dc.date.available2023-08-09T17:19:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145907000:27556150
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3083243
dc.description.abstractLæreplanen i musikk har etter Kunnskapsløftet fra 2020 rettet fokuset mot læring gjennom kunst, og bort fra instrumentopplæring og musikalske ferdigheter. YouTube tilbyr en stadig økende mengde musikkundervisningsvideoer som gir elever mulighet til å lære musikalske instrument utenfor klasserommet. Musikklærere med kjennskap til YouTube som plattform og innsyn i hvilke erfaringer som kan oppstå gjennom selvmotivert læring, kan veilede elever til hensiktsmessig bruk av YouTube som ressurs for å lære musikalske instrument. Dette kan bidra til skolens ansvar om å sikre alle barn og unge forutsetninger til å utøve kunst- og kulturaktiviteter, og elevers grunnlag for å delta i musikk i et livslangt perspektiv. Hensikten med denne musikkdidaktiske masteroppgaven er å bidra med innsikt om hvilke erfaringer som kan oppstå gjennom bruk av YouTube som ressurs for å lære instrument. Prosessen dokumenteres, analyseres og diskuteres gjennom en autoetnografisk tilnærming. Erfaringer med selvpåført høye krav og prokrastinering diskuteres gjennom fear-based practicing (Werner, 1996) og motivasjonsteori (Ryan & Deci, 2000, 2009; Skaalvik & Skaalvik, 2015, 2021). Erfaringene viser hvordan forståelse av grunnleggende musikkteori, teknikk, og YouTube som plattform kan påvirke bruk av YouTube som ressurs for selvmotivert instrumentopplæring. Studien foreslår derfor et behov for autonomistøttende lærere for å veilede elever med liknende erfaringer.
dc.description.abstractKunnskapsløftet 2020 has led the curriculum for music towards a focus on learning through arts, leaving less room for focusing on musical skills and instrument training. YouTube offers an increasing amount of music education videos, providing opportunities for learning musical instruments outside of the classroom. Music teachers with knowledge of YouTube as a platform and insight to experiences that might occur through self-motivated learning, can guide students towards a convenient use of YouTube as a resource for learning musical instruments. This could contribute to the schools responsibility to ensure that all children have prerequisite to perform art and cultural activities. The purpose of this music didactic master’s thesis is to offer insight to which experiences might occur using YouTube as resource for learning an instrument. The process is documented, analysed and discussed through an autoethnographic approach. Experiences with self-imposed high demands and procrastination are discussed through fear-based practicing (Werner, 1996) and motivation theory (Ryan & Deci, 2000, 2009; Skaalvik & Skaalvik, 2015, 2021). The experiences shown indicate how an understanding of music theory, technique, and YouTube as a platform can impact how YouTube is used as a resource for self-motivated learning of musical instruments. The study therefore suggest a need for autonomy-supportive teachers to guide students with similar experiences.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleÅ lære instrument på egen hånd
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record