Han mått jo vær litt snill med sæ sjøl og!
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Description
Full text not available
Abstract
Vi lever i dag i en kompleks tekstkultur der vi er omringet av mange ulike former for tekst, og læreplanen snakker om det utvidede tekstbegrepet (Utdanningsdirektoratet, 2020). Det utvidede tekstbegrepet omfavner alle de ulike tekstformene vi har, slik som eksempelvis bildebøker, reklameplakater og digitale tekster. På bakgrunn av det store spekteret av tekster, så finnes også et stort spekter av samspill mellom modaliteter i tekster. I min studie vil jeg ta et dypere dykk inn i hvordan elever på småtrinnet viser forståelse for et utfordrende samspill mellom verbaltekst og illustrasjoner, også kalt ikonoteksten. Jeg ønsker at denne studien skal være et bidrag til hvordan litterære samtaler om bildebøker i skolen, kan bidra til gjenkjennelse av elevenes forståelse for ikonotekstprinsippet, etter Nikolajevas (2000) definisjon.
I denne studien undersøker jeg hvordan en førsteklassing og en fjerdeklassing viser forståelse for ikonotekstprinsippet, gjennom høytlesning og litterær samtale rundt en konkret bildebok. Jeg ønsket å benytte en bildebok med utfordrende samspill mellom verbaltekst og illustrasjon, da det er interessant å se hvordan elevene tolker et slikt samspill. Dermed valgte jeg bildeboka Gorm er en snill orm, og utformet følgende problemstilling:
Hvordan kommer to elevers forståelse for ikonotekstprinsippet til uttrykk i en litterær samtale om bildeboka Gorm er en snill orm?
Jeg utformet et undervisningsopplegg tilknyttet boka, med høytlesning og lesestopp underveis i lesningen. Studiens datamateriale besto dermed av transkripsjon av to samtaler. For å svare på studiens problemstilling har jeg analysert utdrag fra den valgte førsteklassingen og fjerdeklassingen sin lesning. Analysen har jeg knyttet opp mot relevante teoretiske perspektiver, med fokus på ikonotekstprinsippet, litterær kompetanse, og å lese med fordobling. Elevene uttrykte forståelse for bokas doble betydning, og viste evne til å vurdere det utfordrende samspillet mellom modalitetene på en kritisk måte. Arbeid med litterære samtaler rundt bildebøker i skolen, kan derfor betraktes som nyttig til bruk for gjenkjennelse av elevenes forståelse for ikonotekstprinsippet. Det kan gi grunnlag for arbeid med videre utvikling av elevers litterære kompetanse. In today’s society, we are surrounded by a big variety of different types of text. We live in a multi-textual world. These different types of text is, what the school systems curriculum calls “The extended text-term” (Utdanningsdirektoratet, 2020). The extended text-term is used to cover all the different types of texts we meet, such as picture books, advertising posters and digital texts. On the basis of the big variety of different types of texts, there is a large rage different interactions between the modalities in these texts. In this study, I will take a deeper look at how pupils at the grade school level, understand the interactions between the modalities “verbal text” and “illustrations”, also known as “iconotext”. My wish is that this study will be a contribution that shows how a literary discussion about picture books in school, can help a teacher recognize the pupils understanding of the iconext term. This after Nikolajeva’s (2000) definition.
In this study, I examine how one first grade pupil, and one fourth grade pupil, shows an understanding of the iconotext term. This was done through reading a picture book out loud, and then having a literary discussion. I wanted to use a picture book where the interactions between verbal text and illustration was challenging for the reader. This because it can make interesting data, and furthermore discussion on these interactions. Therefore, I choose to use the picture book Gorm is a kind snake. The thesis question I choose is:
How does two pupils understanding of the iconotext term come to light through a literary discussion about the picture book Gorm is a kind snake?
To get data, I constructed a teaching plan connected to the book. This plan contained reading out loud and having reading stops throughout the session. The study data therefore consists of two transcribed discussions. To answer the thesis question, I analyzed the selections of data connected to the first grader and fourth grader. The basis for the analysis is grounded in theoretical concepts, with a focus on the iconotext term, literary discussion and reading with doubling. The analysis shows that the pupils have an ability to understand the double meaning in the book, and furthermore evaluate the challenging interactions between the modalities in a critical way. This shows that the usage of a literary discussion in schools, can be used to evaluate pupils understanding of the iconotext term. This is something that furthermore can be used to work with pupils literary competency.