Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugdahl, Astrid
dc.contributor.authorVelken, Hanne
dc.date.accessioned2023-08-05T17:19:52Z
dc.date.available2023-08-05T17:19:52Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147332166:47940646
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082761
dc.description.abstractTemaet for denne studien er elever med autismespekterforstyrrelser og hvordan man kan inkludere disse i klasserommet. Autisme kan presentere seg på mange forskjellige måter, men det er tre utfordringer har alle med ASF har: språk- og kommunikasjonsvansker, begrenset evne til sosial omgang og begrensede interesser (Martinsen, 2014; Ripley, 2015, s. 10; Statped, 2022b). Formålet med studien er å finne ut hvilke tiltak som viser seg effektive i lærernes øyne når det kommer til inkludering av disse elevene. Det er stadig er flere barn som får diagnosen, grunnet blant annet sterkere bevissthet (Lee & McGrath, 2015, s. 118), og det er derfor naturlig at man ser at flere av disse elevene deltar i den ordinære undervisningen. Denne studien kan bidra til at flere har kompetanse innenfor feltet. Problemstillingen for denne studien er: Hvordan tilrettelegger den enkelte grunnskolelæreren for inkludering på det faglige og sosiale planet for elever med autismespekterforstyrrelser? For å besvare denne problemstillingen er det blitt benyttet en kvalitativmetode der tre lærere har blitt intervjuet angående deres praksis og tanker rundt temaet. Etter intervjuene ble det gjort en grundig temaanalyse det det kom frem fire kategorier, foreldresamarbeid, der lærerne forteller om hvordan de bruker foreldrene for å bedre inkluderingen, relasjonsbygging, der lærerne påpeker viktigheten av god relasjon til eleven, ressurser, som omhandler hvilke ressurser som viser seg nyttige i arbeidet med disse elevene, og tiltak der læreren nevner spesifikke måter de tilrettelegger for elevene på. Disse fire kategoriene gav grunnlaget for drøftingsdelen i denne studien. Studiens hovedfunn viser grunnskolelærerne har en sentral rolle når det kommer tilrettelegging for inkludering av disse elevene. Det er mange tiltak som kan gjøres for at elever med autismespekterforstyrrelser kan føle seg inkludert, både sosialt og faglig, men det som er avgjørende for den gode inkluderingen er å ha en kombinasjon og samspill mellom flere tiltak. Gode relasjoner og foreldresamarbeid fremstår i denne studien som grunnleggende i flere av tiltakene som iverksettes for disse elevene. Man ser i studien at ved god tilrettelegging på det faglige og sosiale planet vil man kunne inkludere disse elevene i det ordinære klasserommet.
dc.description.abstractThe topic of this study is students with autism spectrum disorders and how to include them in the classroom. Autism can manifest in many ways, but there are three challenges that all individuals with ASD face: language and communication difficulties, limited social interaction skills, and restricted interests (Martinsen, 2014; Ripley, 2015, p. 10; Statped, 2022b). The purpose of this study is to determine which measures are perceived as effective by teachers in terms of including these students. With an increasing number of children receiving this diagnosis, partly due to heightened awareness (Lee & McGrath, 2015, p. 118), it is natural to observe more of these students participating in regular education. This study can contribute to increasing expertise in this field. The research question for this study is: How do individual primary school teachers facilitate inclusion academically and socially for students with autism spectrum disorders? To address this research question, a qualitative method was employed, involving interviews with three teachers regarding their practices and thoughts on the topic. After the interviews, a thorough thematic analysis was conducted, resulting in four categories: parent collaboration, where teachers discuss how they involve parents to enhance inclusion; relationship-building, where teachers emphasize the importance of a strong connection with the student; resources, which encompass the useful resources in working with these students; and measures, where teachers mention specific ways they accommodate the students. These four categories formed the basis for the discussion section of this study. The main findings of the study demonstrate that primary school teachers play a central role in facilitating inclusion for these students. There are numerous measures that can be taken to make students with autism spectrum disorders feel included, both socially and academically, but the key to successful inclusion lies in the combination and interaction of multiple measures. Strong relationships and collaboration with parents emerge as fundamental aspects in several of the implemented measures. The study indicates that with effective facilitation academically and socially, these students can be included in regular classrooms.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDet å få dem til å skinne i samspillet og oppleve seg som en ressurs i gruppa er viktig
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel