Show simple item record

dc.contributor.advisorStorstad, Oddveig.
dc.contributor.authorHaugen, Catharina.
dc.date.accessioned2023-08-04T17:20:05Z
dc.date.available2023-08-04T17:20:05Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138899595:98262813
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082709
dc.description.abstractI anledning masterprosjektet har jeg undersøkt hvordan digitale underholdningsspills kompetanseutbytte samsvarer med læreplanverkets beskrivelse av kompetanse. Oppgavens problemstilling er: Hvilke kompetanser tilegnes gjennom digitale underholdningsspill, og hvordan samsvarer disse med kompetansebeskrivelsene i LK20? Deretter utledet jeg tre forskningsspørsmål. Disse omhandler kompetanseutbytte av digitale underholdningsspill, læreplanenes beskrivelse av kompetanse, og identifisering av kunnskapshull i fagfeltet. I form av en systematisk litteraturstudie og tematisk analyse har jeg analysert fjorten vitenskapelige artikler for å besvare disse spørsmålene. Det er kjent at digitale underholdningsspill skaper iboende motivasjon og engasjement. Formålet med arbeidet har vært å undersøke om digitale underholdningsspill kan anvendes i skolen for å fremme kompetanseutvikling i tråd med planverket. Den systematiske litteraturstudien presenterer en helhetlig oversikt over fagfeltets samlede empiri. Gjennom analyse av de utvalgte forskningsartiklene fant jeg en rekke kompetanseutbytter relatert til læring, digital, akademisk og sosial kompetanse, samt livskompetanse. Jeg identifiserte 65 ulike læringsutbytter av digitale underholdningsspill som er relevante for utdanning. Jeg kobler disse læringsutbyttene til overordnet læreplan, læreplanene for samfunnsfag, samfunnskunnskap og toppidrett, samt begrepet digital dannelse. Resultatet av analysen og diskusjonen viser at digitale underholdningsspill kan oppfylle forventningene til kompetanseutvikling slik det blir beskrevet i læreplanene. Nøkkelord: digitale underholdningsspill, kompetanse, ferdigheter, kunnskap, utdanning, læreplan, LK20, oversiktsstudie, systematisk litteraturstudie
dc.description.abstractIn this master thesis I investigate how the competence yield of digital entertainment games corresponds to LK20’s description of competence. The thesis research question is: What competences are acquired through digital entertainment games, and how do these correspond to the descriptions of competence in LK20? Then I derived three research questions. These deal with the competence yield of digital entertainment games, the curriculum’s description of competence, and the identification of knowledge gaps in the subject field. In the form of a systematic literature study and thematic analysis, I have analyzed fourteen scientific articles to answer these questions. It is known that digital entertainment games create intrinsic motivation and engagement. The purpose of this study has been to investigate whether digital entertainment games can be used in schools to promote competence development in line with the curriculum’s framework. The systematic literature study presents a comprehensive overview of the field’s overall empirical work. Through analysis of the selected research articles, I found a number of competence benefits related to learning, digital, academic, and social competence, as well as life competence. I identified 65 different learning outcomes of digital entertainment games that are relevant for education. I connect these learning outcomes with the core curriculum, the curricula for social studies and elite sports, as well as the concept of digital education. The result of the analysis and discussion shows that digital entertainment games can meet the expectations for competence development as described in the curricula. Key words: digital entertainment games, competence, skills, knowledge, education, curriculum, LK20, overview study, systematic literature study
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleErfaringsbasert læring og kompetanseutbytte i digitale underholdningsspill. En systematisk litteraturstudie om digitale underholdningsspill som læringsarena.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record