Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvande, Lise
dc.contributor.authorRamstad, Morten
dc.date.accessioned2023-08-03T17:19:56Z
dc.date.available2023-08-03T17:19:56Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138899595:44540575
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082547
dc.description.abstractSammendrag I denne oppgaven var målet å avdekke sentrale fremstillinger av bærekraftig utvikling i lærebøker i samfunnsfag på 10. trinn. Jeg har tatt for meg totalt ni lærebøker, fra tre forskjellige læreplaner: L97, LK06 og LK20. Hensikten med dette var å undersøke hvordan fremstillingene har utviklet seg over tid. Herunder ble det gjennomført en diakron diskursanalyse. Dette ga følgende problemstilling: “Hvilke fremstillinger av bærekraftig utvikling finnes i lærebøker for 10. trinn i samfunnsfag, og i hvilken grad har de endret seg gjennom tre læreplaner?” Studien viser at det skilte seg ut tre fremstillinger som videre ble trukket frem. Den første fremstillingen omhandlet befolkningsvekst og fattigdom. Denne fremstillingen viste seg å være dominerende tilstede gjennom de fleste av bøkene, men innholdet forble også i stor grad uforandret. Den andre fremstillingen ble sentrert rundt de tilfellene bærekraftig utvikling ble nevnt eksplisitt som begrep. Her ble det oppdaget at bærekraftig utvikling gradvis ble mer omtalt gjennom de tre læreplanene, og at fremstillingsmåten stod i sammenheng til ulike vinklinger og temaer. Den tredje fremstillingen handlet om måten lærebøkene adresserer elevene på, og hvordan dette kan sies å vekke deres engasjement for en bærekraftig utvikling. Her ble det oppdaget en markant utvikling fra L97 til LK20 - både i form av mer plass og mer kreative fremstillingsmåter. Studien viser at fremstillingen av bærekraftig utvikling i samfunnsfagsbøker på 10. trinn har endret seg på noen områder. Samtidig viser studien at andre fremstillingsmåter preges av kontinuitet og ikke har endret seg i særlig stor grad.
dc.description.abstractAbstract With this master's thesis, the goal was to uncover the main representations of environmental sustainability in social studies-textbooks for lower secondary school. In total, nine textbooks has been analyzed, from three different curricula: L97, LK06 and LK20. The goal was to examine how the representations had developed over time. A diachronic discourse analysis was chosen as an appropriate method for this purpose. As a problem to be solved, the following question was formulated: “Which representations of sustainable development are present in social studies-textbooks for lower secondary school, and to what extent have they developed over time?” The study showed three representations that were chosen for further analysis. The first representation referred to population growth and poverty. This representation was dominant throughout most of the textbooks, but also remained quite unchanged in terms of contentThe second representation referred to the occasions where sustainable development was expressed explicitly as a term. Through this representation, a gradually increase in how often sustainable development was mentioned across three curricula, was discovered. Also, it was presented along with different angles and topicsThe third representation refers to the textbooks addressing the students, and how this can be said to enhance their commitment to sustainable development. A significant change from L97 to LK20 was discovered, with both more space for this representation and also more creative ways of expression. The study shows that some representations of sustainable development in social science textbooks for lower secondary school, has developed to some extent. Other representations, however, has remained quite unchanged.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBærekraftig utvikling i samfunnsfag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel