Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWarberg, Silje Haugen
dc.contributor.authorKristensen, Kristine Sandland
dc.date.accessioned2023-08-03T17:19:27Z
dc.date.available2023-08-03T17:19:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138868559:22445310
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082542
dc.description.abstractRomanen Kinderwhore (2018) av Maria Kjos Fonn ble nominert til Brageprisen og hun fikk god kritikk for denne romanen. Hun er en forfatter som sprenger grenser med tanke på brutaliteten og hvilke temaer hun skriver om i hennes romaner. Karakterene i hennes verk går ofte gjennom traumatiserende opplevelser og dette gjør bøkene hennes veldig brutale, men også utrolig engasjerende for leseren. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke de emosjonelle mestringsstrategiene hovedpersonen Charlotte benytter i møte med omsorgssvikt, psykisk uhelse og seksuelt misbruk. Denne analysen vil bruke affektteoretiske begreper for å undersøke disse mestringsstrategiene. Videre vil denne litterære analysen danne et utgangspunkt for å skissere et forslag til et norskfaglig undervisningsopplegg basert på metoden litterær samtale, som knyttes til det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i LK20.
dc.description.abstractThe novel Kinderwhore (2018) by Maria Kjos Fonn was nominated for the Brage Prize, and the author received good reviews for her work. Kjos Fonn is a writer who pushes the boundaries of brutality and the themes she explores in her novels. Her characters frequently go through traumatic experiences, making her books both brutal and incredibly engaging for the reader. The purpose of this Master's thesis is to investigate the emotional coping strategies used by the main character, Charlotte, when dealing with neglect, mental illness, and sexual abuse. To investigate these coping strategies, this analysis will employ concepts from affect theory. Furthermore, the analysis will serve as the foundation for developing a proposal for a Norwegian language teaching program based on the literary conversation method, which is linked to the LK20 curriculum's interdisciplinary theme of health and life skills.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Jeg kalte dem Dukken og Maskinen" - En affektteoretisk og norskdidaktisk orientert analyse av emosjonelle mestringsstrategier i romanen Kinderwhore (2018)
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel