dc.contributor.advisor | Warberg, Silje Haugen | |
dc.contributor.author | Kristensen, Kristine Sandland | |
dc.date.accessioned | 2023-08-03T17:19:27Z | |
dc.date.available | 2023-08-03T17:19:27Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:138868559:22445310 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3082542 | |
dc.description.abstract | Romanen Kinderwhore (2018) av Maria Kjos Fonn ble nominert til Brageprisen og hun fikk
god kritikk for denne romanen. Hun er en forfatter som sprenger grenser med tanke på
brutaliteten og hvilke temaer hun skriver om i hennes romaner. Karakterene i hennes verk går
ofte gjennom traumatiserende opplevelser og dette gjør bøkene hennes veldig brutale, men
også utrolig engasjerende for leseren.
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke de emosjonelle mestringsstrategiene
hovedpersonen Charlotte benytter i møte med omsorgssvikt, psykisk uhelse og seksuelt
misbruk. Denne analysen vil bruke affektteoretiske begreper for å undersøke disse
mestringsstrategiene. Videre vil denne litterære analysen danne et utgangspunkt for å skissere
et forslag til et norskfaglig undervisningsopplegg basert på metoden litterær samtale, som
knyttes til det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i LK20. | |
dc.description.abstract | The novel Kinderwhore (2018) by Maria Kjos Fonn was nominated for the Brage Prize, and
the author received good reviews for her work. Kjos Fonn is a writer who pushes the
boundaries of brutality and the themes she explores in her novels. Her characters frequently
go through traumatic experiences, making her books both brutal and incredibly engaging for
the reader.
The purpose of this Master's thesis is to investigate the emotional coping strategies used by
the main character, Charlotte, when dealing with neglect, mental illness, and sexual abuse. To
investigate these coping strategies, this analysis will employ concepts from affect theory.
Furthermore, the analysis will serve as the foundation for developing a proposal for a
Norwegian language teaching program based on the literary conversation method, which is
linked to the LK20 curriculum's interdisciplinary theme of health and life skills. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | "Jeg kalte dem Dukken og Maskinen"
- En affektteoretisk og norskdidaktisk orientert analyse av emosjonelle mestringsstrategier i romanen Kinderwhore (2018) | |
dc.type | Master thesis | |