Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKirkvold, Lillian
dc.contributor.authorStubsjøen, Maren
dc.contributor.authorMarstad, Mali Ingeborg Vollan
dc.date.accessioned2023-08-02T17:20:20Z
dc.date.available2023-08-02T17:20:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147332166:34543711
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082416
dc.description.abstractFormålet med masteroppgaven er å se nærmere på hvordan konsentrasjonsvansker henger sammen med faktorer som indre motivasjon, innsats og lærerstøtte. En viktig presisering er at det er elevenes egen opplevelse av konsentrasjonsevne, innsats, indre motivasjon og lærerstøtte som studeres. Videre studeres forskjeller i respons for gruppene kjønn, trinn og karakterer for de nevnte faktorene. Med utgangspunkt i oppgavens formål formulerte vi problemstillingen: Hvilke sammenhenger er det mellom ungdomsskoleelevers selvopplevde konsentrasjonsevne og faktorer som indre motivasjon, innsats og lærerstøtte? Studiens problemstilling blir belyst ved hjelp av to forskningsspørsmål: 1. Hvilke forskjeller er det for ulike bakgrunnsvariabler når det gjelder konsentrasjon, indre motivasjon, innsats og lærerstøtte? 2. I hvilken grad er det sammenheng mellom konsentrasjon og faktorer som indre motivasjon, innsats og lærerstøtte? For å besvare oppgavens problemstilling valgte vi å benytte kvantitativ metode med spørreundersøkelse som datainnsamlingsmetode. Spørreundersøkelsen hadde 17 prekodede spørsmål, og de tre resterende spørsmålene var åpne. Utvalget i studien besto av elever fra 8.-10. trinn ved tre ulike skoler. For å analysere innsamlede data har vi brukt verktøyet IBM SPSS Statistics. Korrelasjonsanalyser blir benyttet for å studere sammenhenger mellom konsentrasjon, indre motivasjon, innsats og lærerstøtte. Variansanalyser blir i tillegg benyttet for å undersøke forskjeller i gruppene kjønn, trinn og karakterer for masteroppgavens fire sammensatte mål. Post-hoc-tester blir anvendt i variansanalysene for å se nærmere på hvilke grupper som skiller seg fra hverandre. Undersøkelsens utvalg består av 420 respondenter. Studien viser at man finner få forskjeller blant jenter og gutter når det gjelder konsentrasjon, indre motivasjon, innsats og lærerstøtte. Likevel ser man at jenter yter høyere innsats enn gutter. Gruppen som identifiserer seg som noe annet enn jente og gutt ser ut til å skille seg ut og skårer lavere enn jenter for samtlige sammensatte mål. Den samme gruppen har også større utfordringer knyttet til konsentrasjon og innsats enn gutter. Studiens resultat viser også at det er forskjeller blant 8. og 9. trinn når det gjelder indre motivasjon, innsats og lærerstøtte, og at det er få forskjeller mellom 8. og 10. trinn og mellom 9. og 10. trinn. Studien finner også forskjeller mellom karakterer for de sammensatte målene, hvor høye karakterer er forbundet med høy konsentrasjon, motivasjon og innsats. Studien finner imidlertid ingen forskjeller mellom elever som oppnår ulike karakterer når det gjelder lærerstøtte. Avslutningsvis ser man at det finnes positiv korrelasjon mellom masteroppgavens fire sammensatte mål.
dc.description.abstractThe purpose in this master thesis is to take a closer look at how the ability to concentrate are consistent with factors such as motivation, effort, and teachers’ support. Our research is based on the student’s personal experience regards the ability to concentrate, effort, intrinsic motivation, and teacher’s support. Within the factors we have focused on the differences in sexes, levels, and grades. Problem for discussion: Which connections are there between high school students' personal experience of the ability to concentrate and the factors: intrinsic motivation, effort, and teacher’s support? To answer the problem for discussion our research will be focused around two main questions: 1. Which differences do we find in various background variables when it comes to concentration, intrinsic motivation, effort, and teacher’s support? 2. In which level are the causation between concentration and our factors; intrinsic motivation, effort, and teacher’s support? To answer these two questions, we chose to use a quantitative method with a survey to collect data. The survey had 17 questions with multiple choice answers, and 3 questions where the students had to answer with their own words. The students who answered our survey came from 3 different schools, and attended 8th, 9th and 10th grade. For analysis of our data, we used the IBM SPSS tool. Correlation analyses are used to study the connection between concentration, intrinsic motivation, effort, and the support of a teacher. Variance analysis will in addition be used to investigate the different groups of sex, age, and grades for the dissertation’s four composite objectives. Post-hoc-tests will be used in the variance analysis to look closer at what groups differences from the rest. We had 420 students answering our survey. Our study finds that there are few differences between girls and boys when it comes to concentration, intrinsic motivation, effort, and the support of a teacher. But we can see that the girls have a higher effort than the boys. The group that identifies themselves as “they” seems to differ, and they differ negatively from the girls on every composite goal. The same group also has bigger challenges linked to concentration and effort than boys. The studies result also shows that there are differences among students in 8th and 9th grade when it comes to inner motivation, effort, and support from the teacher. However, there are few differences between 8th and 10th grade and between 9th and 10th grade. The study also finds differences between grades for the composite goals, where high grades are associated with high concentration, motivation, and effort. However, the study finds no difference between the groups based on grades when it comes to the support form a teacher. In conclusion, we find that there is a positive correlation between the thesis four composite objectives.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevers selvopplevde kosentrasjonsevne
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel