Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWang, Yu
dc.contributor.authorSubedi, Angela
dc.date.accessioned2023-07-29T17:19:28Z
dc.date.available2023-07-29T17:19:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147161898:98284931
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081851
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøkte studentengasjement for klimahandling i europeisk kontekst. Studentengasjement i høyere utdanningsinstitusjoner eller på samfunnsnivå for å håndtere bærekraftsovergangene og klimautfordringene i verden i dag har blitt et fremvoksende forskningstema. Likevel er det lite forskning på hvordan studentene føler seg engasjerte, hva som er de effektive strategiene og hva som kan være utfordringene i prosessen, mer så fra en elevs perspektiv. Derfor hadde denne oppgaven som mål å undersøke disse aspektene ved studentengasjement gjennom linsen til studenter som er engasjert i klimanøytrale initiativer i EU. Et New European Bauhaus (NEB) inspirert prosjekt, Creating Actionable Futures (CrAFt), var konteksten for denne forskningen siden prosjektet legger vekt på studentengasjement over hele Europa. For dybdestudier av en enkelt case, var 'kjernegruppen av studenter' i prosjektet den valgte casen for forskning. Målet med denne forskningen var å identifisere effektive strategier, utfordringer og måter å opprettholde studentengasjement for klimahandling på lang sikt. Teoriene om «deltakelse» og «studentengasjement» ble utforsket for å synliggjøre nøkkelaspekter for studentengasjement, og det ble etablert et teoretisk studentengasjement. Det nyeste innen studentengasjement fremhevet ulike undervisnings- og læringstilnærminger som er utbredt i praksis. Studentengasjement i kjernegruppen av studenter ble analysert ved å bruke det etablerte rammeverket som fokuserte på konteksten, underliggende aspekter, miljø, prosess og resultater av studentengasjement. Dataene ble samlet inn gjennom semistrukturerte intervjuer, dokumentanalyse, observasjoner og spørreskjema, og tematisk analyse ble gjort. Funnene antydet at det er viktig å vurdere underliggende aspekter som studentenes motivasjoner, interesser, oppfatninger og forventninger til å engasjere elevene. Elevene føler seg engasjerte når de omgås likesinnede og motiverte mennesker, når det er trygt rom for dialog, deres mening og innsats blir verdsatt, og når de får bidra til å løse samfunnets utfordringer med sin innsats. Nøkkelfunnene fra denne forskningen ble samlet inn i et omfattende «studentengasjementrammeverk» som kan brukes i lignende sammenheng for å forbedre studentengasjement.
dc.description.abstractThis master’s thesis investigated student engagement for climate action in the European Context. Student engagement in higher education institutions or at community level to deal with the sustainability transitions and climate challenges of the world today has become an emerging topic of research. Yet there is little research on how the students feel engaged, what are the effective strategies and what can be the challenges in the process, more so from a student’s perspective. Thus, this thesis aimed to investigate these aspects of student engagement through the lens of students engaged in climate-neutral initiatives of the European Union. A New European Bauhaus (NEB) inspired project, Creating Actionable Futures (CrAFt), was the context for this research since the project emphasizes student engagement across Europe. For in-depth study of a single case, the ‘core group of students’ within the project was the selected case for research. The aim of this research was to identify effective strategies, challenges and ways to sustain student engagement for climate action in the long-term. The theories on ‘participation’ and ‘student engagement’ were explored to highlight key aspects for student engagement and a theoretical student engagement framework was established. State of the art on student engagement highlighted different teaching and learning approaches prevalent at current in practice. Student engagement in the core group of students was analysed using the established framework that focused on the context, underlying aspects, environment, process, and outcomes of student engagement. The data was collected through semi-structured interviews, document analysis, observations and questionnaire, and thematic analysis was done. The findings suggested that it is important to consider underlying aspects like student motivations, interests, perceptions, and expectations to engage students. The students feel engaged when they interact with like-minded and motivated people, when there is safe space for dialogue, their opinion and efforts are valued, and when they get to contribute to solve the challenges of society with their efforts. The key findings of this research were compiled into a comprehensive ‘student engagement framework’ which can be employed in similar context to improve student engagement.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleStudent Engagement for Climate Neutrality of European Cities
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel