Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStrand, Gro Marte
dc.contributor.authorMerg, Tuva Günther
dc.date.accessioned2023-07-27T17:20:17Z
dc.date.available2023-07-27T17:20:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147067705:39515509
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081711
dc.description.abstractDenne studien handler om overgangen mellom barnehage og skole. Formålet har vært å løfte frem barnas perspektiv og opplevelse av overgangen, og forstå hva skolen kan gjøre for å møte barnas behov for sosial kontinuitet og legge til rette for en god overgang. Studien er motivert av et ønske om å få mer kunnskap om de sosiale aspektene ved overgangen, og hvordan møte skolestartere på deres premisser. Studiens overordnede problemstilling er: Hvordan opplever seksåringer overgangen mellom barnehage og skole, samt sine behov for sosial kontinuitet i denne overgangen? Studien har et kvalitativt forskningsdesign, som er forankret i en sosialkonstruktivistisk tilnærming. For å undersøke denne problemstillingen har jeg benyttet meg av intervju og observasjon. Datamaterialet består av fire fokusgruppeintervjuer med til sammen ni seksåringer. I tillegg gjennomførte jeg to observasjonsdager, som i oppgaven har blitt brukt som støtte for å underbygge funn og sette de i riktig kontekst. Som teoretisk grunnlag og syn på overgangen mellom barnehage og skole, har jeg i hovedsak benyttet meg av Bronfenbrenner (1979) sin utviklingsøkologiske teori og generell tilknytningsteori. I tillegg har jeg benyttet Dewey (1974) sin teori om kontinuitet i erfaringer. Datamaterialet er analysert ved bruk av tematisk analyse. Gjennom analysen var det fire temaer knyttet opp mot barnas behov for sosial kontinuitet som utpekte seg; treffpunkt, å ha venner i klassen, stabile grupper og trygge voksne. De integrerte funnene underbygger det at barn er forskjellige og har ulike opplevelser og behov knyttet til overgangen mellom barnehage og skole. Barna både påvirker og blir påvirket av flere faktorer i systemene rundt seg, som avgjør hvordan de opplever og håndterer overgangen mellom barnehage og skole. Sentralt i arbeidet med studien har vært å se på barns opplevelser og behov i overgangen, i lys av relevant teori og tidligere forskning. Studien viser at informantene har et stort behov for sosial kontinuitet i overgangen. Behovene informantene uttrykker å ha for å kunne oppleve god, sosial kontinuitet i overgangen mellom barnehage og skole, er knyttet til forutsigbarhet, stabilitet og trygghet.
dc.description.abstractThis study is about the transition between kindergarten and school. The purpose has been to highlight the children's perspective and experience of the transition, and to understand what the school can do to meet the children's need for social continuity and facilitate a good transition. The study is motivated by a desire to gain more knowledge about the social aspects of the transition, and how to meet school-starters on their terms. The study's overall problem statement is: How do six-year-olds experience the transition between kindergarten and school, as well as their needs for social continuity during this transition? The study has a qualitative research design, which is rooted in a social constructivist approach. To investigate this issue, I have used interviews and observation. The data material consists of four focus group interviews with a total of nine six-year-olds. In addition, I carried out two observation days, which in the thesis have been used as support to substantiate findings and to put them in the right context. As a theoretical basis and view of the transition between kindergarten and school, I have mainly used Bronfenbrenner's (1979) developmental ecology theory and general attachment theory. In addition, I have used Dewey's (1974) theory of continuity in experiences. The data material has been analyzed using thematic analysis. Through the analysis, four themes related to the children's need for social continuity emerged: meeting arena, having friends in the class, stable groups, and confident adults. The integrated findings support the fact that children are different and have different experiences and needs related to the transition between kindergarten and school. The children both influence and are influenced by several factors in the systems around them, which affects how they experience and handle the transition between kindergarten and school. Central to the work on the study has been to look at children's experiences and needs during the transition, in the light of relevant theory and previous research. The study shows that the informants have a strong need for social continuity during the transition. The needs the informants express to be able to experience good, social continuity in the transition between kindergarten and school are linked to predictability, stability and security.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOvergangen mellom barnehage og skole fra et barneperspektiv
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel