Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHukkelås, Thor
dc.contributor.advisorAndreassen, Øystein
dc.contributor.authorDaltveit, Eirik Jakobsen
dc.date.accessioned2023-07-27T17:19:44Z
dc.date.available2023-07-27T17:19:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:124179917:37072361
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081695
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractAutonome skip er på vei til å bli en realitet. Dette har potensial til å forandre den maritime bransjen ved å forbedre effektiviteten, sikkerheten og bærekraften i shippingindustrien. For å støtte autonom skipsfart blir Remote Operation Centres (ROCs) som kan monitorere og kontrollere autonome skip etablert. Operatørene i ROCs er avhengige av god Situation Awareness (SA) og beslutningsstøtte for å kunne utføre sine oppgaver effektivt og sikkert. Oppgaven tar for seg problemstillingen: Hvordan oppnå god Situation Awareness og beslutningsstøtte i Remote Operation Centres for autonome skip? Problemstillingen blir besvart gjennom tre forskningsspørsmål. Disse forskningsspørsmålene representerer tre ulike innfallsvinkler som samlet gir et omfattende svar på hovedproblemstillingen. Besvarelsen av spørsmålene er skrevet på bakgrunn av en litteraturstudie. Oppgaven gir et innblikk i utfordringer man står over for når man skal realisere autonome skip med tilhørende ROC. I besvarelsen blir disse utfordringene og mulige løsninger diskutert. De viktigste momentene blir drøftet på slutten av diskusjonen av hvert forskningsspørsmål. Oppgaven viser også hvor viktig det er å ikke bare ha fokus på å utvikle ny teknologi, men også hvordan den skal anvendes. I fremtidig forskning bør empiriske data fra implementeringen av ROC brukes til å verifisere eller falsifisere funnene presentert i denne oppgaven. En intervjustudie på temaet kunne også vært grunnlag for videre arbeid.
dc.description.abstractAutonomous ships are starting to become a reality. This has the potential to transform the landscape of the maritime industry by improving efficiency, safety, and sustainability in the shipping industry. To support autonomous shipping, Remote Operation Centre (ROC) that can monitor and control the autonomous ships are being built. Operators in ROC rely on good Situation Awareness (SA) and decision support to carry out their tasks effectively and safely. This thesis addresses the issue of: How to achieve good Situation Awareness and decision support in Remote Operation Centres for autonomous ships? This issue is answered through three research questions. These research questions represent three different approaches that provided comprehensive answer to the main problem. The answers to the questions were written based on a literature review. The thesis provides an insight into challenges faced when implementing autonomous ships with associated ROCs. In the answer, these challenges and possible solutions are discussed, with the key points listed at the end of each research question discussion. The thesis also aims to show how important it is not only to focus on developing new technology, but also on how it should be applied. In future research, empirical data from the implementation of ROC should be used to verify or falsify the findings presented in this thesis. An interview study on the topic could also serve as a basis for further research.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan oppnå god Situation Awareness og beslutningsstøtte i Remote Operation Centres for autonome skip?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel