Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFerrara, Lindsay Nicole
dc.contributor.authorBremnes, Kristine Husås
dc.date.accessioned2023-07-26T17:19:31Z
dc.date.available2023-07-26T17:19:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:144062212:65611360
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081511
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDiskurs beskrives som en forståelse av verden som uttrykkes i språklige ytringer. Innad i disse ytringene befinner det seg informasjon og oppfatninger, og disse faktorene bidrar til å belyse holdninger basert på tospråklighet hos døve. Da cochlea implantat ble introdusert i Norge, skapte dette en språkdebatt rundt bimodal opplæring. Oppgavens formål er å gå gjennom faglitteratur som omhandler tospråklighet og holdninger som uttrykkes i majoritetssamfunnet i forhold til språkvalg etter døve barn har operert inn cochlea implantat. Gjennom offentlig diskurs blir ulike tilnærminger og holdninger til norsk tegnspråk presentert. Holdningene tydeliggjøres gjennom prioriteringer rundt valg av språk, hvor en- og tospråklighet blir presentert som alternativ.
dc.description.abstractDiscourse is described as an understanding of the world that is expressed in linguistic utterances. Within these utterances there is information and perceptions, and these factors help to shed light on attitude towards bilingualism among deaf people. When cochlear implants were introduced in Norway, this created a language debate around bimodal training. This assignment utilizes published literature that discuss bilingualism and show the underlying attitude which is expressed in the majority society when discussing the choice of language following cochlear implant surgery on deaf children. Through public discourse and different approaches, the Norwegian Sign Language’s perception, become available. This is further shown trough the prioritization that is made while considering bilingualism or monolingualism.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMajoritetssamfunnets holdninger til tospråklighet, knyttet til tale- og tegnspråk
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel