Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPer Egil Mjaavatn
dc.contributor.authorLitz K. Baardsen Akervold
dc.date.accessioned2023-07-26T17:19:26Z
dc.date.available2023-07-26T17:19:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:136509247:30456449
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081509
dc.description.abstractFormålet med forskningsoppgaven var å få kunnskap om elevers opplevelse av hvordan deltakerne opplevde en bestemt rekke med tiltak i klasserommet i arbeid med grunnlagstrening (GREP). Klasseromstiltakene dreide seg rundt tiltak som var felles, lærerstyrte introduksjoner i de første 10 minuttene, arbeid i kollokviegrupper, arbeid med skriveramme og frivillige læringspauser for elevene. En læringspause er korte pauser på 3-5 minutter. Tilrettelegging er aspekt i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet i denne oppgaven og forskningsoppgaven fikk under forskningsprosessen selvregulert læring som dreiningspunkt. Forskningen baserer seg på en kvantitativ undersøkelse i en gruppe på 47 deltakende 18-19årige videregående skoleelever etter intervensjonens slutt. Resultatene viste at flesteparten kjente seg godt ivaretatt av lærer i felles, lærerstyrte introduksjoner i de første 10 minuttene. Resultatet var signifikant. 6 måneder etter ble 5 ble deltakere intervjuet. Resultatet viste at elevgruppen opplevde at læringspauser var nyttige for sin egen selvregulerte læring, og erfaringene deres tilsa at læreres atferd påvirker deres selvregulerte læringen.
dc.description.abstractThe purpose of the research task was to gain knowledge about students' perceptions of how participants experienced a specific series of classroom interventions in the work with basic training (GREP). The classroom interventions revolved around shared, teacher-led introductions in the first 10 minutes, work in collaborative groups, work with writing frames and voluntary learning breaks for students. A learning break is a short break of 3-5 minutes. Facilitation is an aspect of the special education field of work in this thesis, and during the research process, self-regulated learning became the focal point of the research. The research is based on a quantitative survey of a group of 47 participating 18-19year old high school students after the end of the intervention. The results showed that the majority felt well taken care of by the teacher in joint, teacher-led introductions in the first 10 minutes. The result was significant. 6 months later, 5 participants were interviewed. The results showed that the student group experienced that learning breaks were useful for their own self-regulated learning, and their experiences indicated that teachers' behavior affects their self-regulated learning.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMindfulnessbasert tilnærming i undervisningen Hvordan opplevde elevene som deltok i undervisningen, klasseromstiltakene i studieteknikken GREP og hva skjedde i klassen?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel