dc.contributor.advisor | Per Egil Mjaavatn | |
dc.contributor.author | Litz K. Baardsen Akervold | |
dc.date.accessioned | 2023-07-26T17:19:26Z | |
dc.date.available | 2023-07-26T17:19:26Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:136509247:30456449 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3081509 | |
dc.description.abstract | Formålet med forskningsoppgaven var å få kunnskap om elevers opplevelse av hvordan deltakerne opplevde en bestemt rekke med tiltak i klasserommet i arbeid med grunnlagstrening (GREP). Klasseromstiltakene dreide seg rundt tiltak som var felles, lærerstyrte introduksjoner i de første 10 minuttene, arbeid i kollokviegrupper, arbeid med skriveramme og frivillige læringspauser for elevene. En læringspause er korte pauser på 3-5 minutter. Tilrettelegging er aspekt i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet i denne oppgaven og forskningsoppgaven fikk under forskningsprosessen selvregulert læring som dreiningspunkt.
Forskningen baserer seg på en kvantitativ undersøkelse i en gruppe på 47 deltakende 18-19årige videregående skoleelever etter intervensjonens slutt. Resultatene viste at flesteparten kjente seg godt ivaretatt av lærer i felles, lærerstyrte introduksjoner i de første 10 minuttene. Resultatet var signifikant.
6 måneder etter ble 5 ble deltakere intervjuet. Resultatet viste at elevgruppen opplevde at læringspauser var nyttige for sin egen selvregulerte læring, og erfaringene deres tilsa at læreres atferd påvirker deres selvregulerte læringen. | |
dc.description.abstract | The purpose of the research task was to gain knowledge about students' perceptions of how participants experienced a specific series of classroom interventions in the work with basic training (GREP). The classroom interventions revolved around shared, teacher-led introductions in the first 10 minutes, work in collaborative groups, work with writing frames and voluntary learning breaks for students. A learning break is a short break of 3-5 minutes. Facilitation is an aspect of the special education field of work in this thesis, and during the research process, self-regulated learning became the focal point of the research.
The research is based on a quantitative survey of a group of 47 participating 18-19year old high school students after the end of the intervention. The results showed that the majority felt well taken care of by the teacher in joint, teacher-led introductions in the first 10 minutes. The result was significant.
6 months later, 5 participants were interviewed. The results showed that the student group experienced that learning breaks were useful for their own self-regulated learning, and their experiences indicated that teachers' behavior affects their self-regulated learning. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Mindfulnessbasert tilnærming i undervisningen
Hvordan opplevde elevene som deltok i undervisningen, klasseromstiltakene i studieteknikken GREP og hva skjedde i klassen? | |
dc.type | Master thesis | |