Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolheim, Randi
dc.contributor.authorMalones, Chalin Mork
dc.contributor.authorSætre, Nora
dc.date.accessioned2023-07-25T17:22:41Z
dc.date.available2023-07-25T17:22:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143756085:38291132
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081364
dc.description.abstractI denne kvalitative kasusstudien, som er skrevet innenfor rammene til forsknings- og utviklingsprosjektet PRANO ved NTNU, undersøker vi hvordan en gruppe fjerdeklassinger bruker skriverammer i et skriveforløp der elevene arbeidet med argumenterende tekster. Studien vår har som mål å undersøke følgende problemstilling: Hvordan nyttiggjør en gruppe fjerdeklassinger seg av skriverammer i et undervisningsopplegg om nettbruk og skriftlig argumentasjon? For å undersøke elevenes nyttiggjøring av skriverammene, valgte vi å observere klasseromssituasjonen, samt analysere elevenes utfylte skriverammer og ferdige tekster. Ved å supplere elevtekstanalysene med data fra konteksten rundt elevenes skriving, fikk vi en bedre forståelse av elevenes bruk av skriverammene og valgene de tok i overføringa fra skriveramme til ferdig tekst. Hovedfunnene våre viser at dersom skriverammer blir brukt i en godt planlagt lærerstyrt prosess, kan de være nyttige verktøy i elevenes skriving. Elevene i vår studie brukte skriverammene aktivt i skriveprosessen, både i planleggingsfasen og i overføringsprosessen. De benyttet seg av varierte strategier i overføringa fra skriveramme til ferdig tekst, etter å ha fått ulike strategier modellert. Funnene våre viser også at skriverammene var til god hjelp for elevene, særlig med tanke på struktur, og de fleste tekstene har en struktur som er tydelig inspirert av ramma. Disse funnene viser noen av fordelene ved å bruke skriverammer. Til tross for at det ble lagt mye vekt på mottakeren i undervisningsopplegget, er det få direkte henvisninger til mottaker i elevenes tekster. Dette kan ha en sammenheng med at skriveramma ikke legger opp til det, og at læreren heller ikke henviste seg direkte til mottakeren under modelleringa. Selv om det er flere fordeler med bruk av skriverammer, er det også funn i vår studie som tyder på at skriverammer kan oppleves som styrende, og dermed legge sterke føringer for elevenes skriving. Funnene våre viser også hvor sentral lærerens rolle er når det kommer til bruk av skriverammer. Det er læreren som best kan tilpasse bruken av skriverammer til klassens forutsetninger.
dc.description.abstractIn this qualitative case study, conducted within the framework of the research and development project PRANO at NTNU, we examine how a group of fourth graders utilize writing frames in a writing process focused on argumentative texts. The aim of our study is to explore the following thesis question: How do a group of fourth graders make use of writing frames in a teaching module on internet usage and written argumentation? To explore the students' utilization of the writing frames, we chose to observe the classroom situation and analyze the students' completed writing frames and final texts. By supplementing the analysis of student texts with data from the context surrounding their writing, we gained a better understanding of the students' use of the writing frames and the choices they made in transitioning from the writing frame to the finished written text. Our main findings indicate that when writing frames are used within a well-planned, teacher-guided process, they can be useful tools for the students' writing. The students in our study actively used the writing frames in the writing process, both during the planning phase and in the transition phase. They made use of various strategies in the transfer from the writing frame to the finished text, after being introduced to different strategies through modeling. Our findings also demonstrate that the writing frames were helpful for the students, particularly in terms of structure, with most texts displaying a structure clearly inspired by the frames. These findings highlight some of the advantages of using writing frames. There are few direct references to the recipient in the students´ texts, despite this being the emphasis of the teaching module. This may be related to the fact that the writing frames do not encourage it, and the teacher did not explicitly refer to the recipient during the modeling process. Although there are several benefits of using writing frames, our study also indicates that they can be perceived as directive and strongly influence students' writing. Additionally, our findings highlight the central role of the teacher in the use of writing frames. It is the teacher who can best adapt the usage of writing frames according to the class's needs and abilities.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRammer for skriving. En kvalitativ kasusstudie av fjerdeklassingers bruk av skriverammer.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel