Designutdanning og normativ kompetanse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3081351Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for design [1054]
Sammendrag
Formålet med oppgaven er å foreslå hvordan Industriell design (5-årig master) ved NTNU kan utvikle studentenes normative kompetanse. Dette gjøres i sammenheng med et redesign av studieprogrammet, i samarbeid med Institutt for design (ID). Oppgaven utspringer fra det omfattende NTNU-prosjektet “Fremtidens teknologistudier”, og vil basere seg på funn og anbefalinger fra dette arbeidet. Spesielt relevant for oppgaven er FTS sitt fokus på etikk.
Oppgaven forklarer på hvilke måter normativ kompetanse er relevant for fremtidens designere, ved å vise til forventninger for fremtidens globale og nasjonale kompetansebehov, et designfag i endring, en designbransje i endring og praksis ved andre designutdanninger. Oppgaven argumenterer også for hvordan design i seg selv kan være normativt, ved bruk at etisk teori. Basert på denne kunnskapen, innsikt i dagens ID og NTNU-faglærerens autonomi i utforming av emner, avgrenses oppgaven til å fokusere på utvikling av studentenes normative kompetanse i designundervisning, med faglærerne ved ID som målgruppe.
Resultatet foreslår et undervisningsopplegg som kan brukes av faglærerne. Undervisningsopplegget baserer seg på en brief som studentene tror er et vanlig og relevant designprosjekt. Det skal vise seg at dette er en fiktiv brief, med formål om å demonstrere hvordan design kan kan være skadelig, og hvorfor anvendelsen av etikk er viktig for å unngå dette. Studentenes arbeid med briefen vil etterfølges av et plottwist, der det egentlige formålet med briefen fremkommer, og følgelig en introduksjon til etisk teori som vil legge opp til refleksjon og diskusjon. Ved anvendelse av deler eller hele dette undervisningsopplegget, vil faglæreren kunne bidra til utvikling studentenes normative kompetanse.
Målet med det ferdige konseptet var ikke å levere et perfekt undervisningsopplegg, snarere tvert imot. Ved å beskrive egne valg og vurderinger gjennom en enkel konseptutvikling, ønsker jeg å senke terskelen og motivere for at den enkelte faglæreren selv utformer et opplegg som er tilpasset egne emner. I denne sammenheng har oppgaven også en verdi, fordi den kontekstualiserer FTS sine ønsker om etikk i undervisning, og demonstrerer hvordan normativ kompetanse er relevant for design. Utover dette er håper jeg oppgaven kan være et bidrag til en større debatt om hva design burde være, og hvilken type designer som skal utdannes ved NTNU. The purpose of the assignment is to propose how the Master’s program in Industrial Design at NTNU can develop students’ normative competence. This is done in the context of a redesign of the study program, in collaboration with the Department of Design (ID). The task stems from the extensive project work done by “Future Technology Studies” (FTS), initiated by NTNU. My assignment will be based on findings and recommendations from this work. Particularly relevant to the task is FTS’s focus on ethics.
The task explains in what ways normative competence is relevant for future designers, by referring to expectations for future need in terms of global and national competence, an evolving design discipline, an evolving design industry, and practices in other design education programs. The task also argues how design itself can be normative, using ethical theory. Based on this knowledge, insights into current practice at Industrial Design, and the autonomy of the teachers in designing courses at NTNU, the task is limited to focusing on the development of students’ normative competence in design education, with the teachers at ID as the target audience.
The result proposes a teaching framework that can be used by the teachers. The teaching framework is based on a design brief that students believe to be a regular and relevant design project. It turns out that this is a fictional brief designed to demonstrate how design can be harmful and why the application of ethics is important to avoid this. Students’ work on the brief will be followed by a plot twist, where the truth is revealed, and an introduction to ethical theory, as well as opportunities for reflection and discussion. By applying parts or the entirety of this teaching framework, the faculty can contribute to the development of students’ normative competence.
The goal of the final concept was not to deliver a perfect teaching framework, and quite frankly, rather the opposite. By describing my own choices and considerations through a simple concept development, I aim to lower the threshold and motivate each teacher to make a framework tailored to their own courses. In this context, the task also has value as it contextualizes FTS’s desires for ethics in education and demonstrates how normative competence is relevant to design. Furthermore, I hope the task can contribute to a broader debate about what design should be and what type of designer should be educated at NTNU.