Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFalch, Torberg
dc.contributor.authorBørsheim, Camilla Frotvedt
dc.contributor.authorEknes, Andrine Gladhus
dc.date.accessioned2023-07-25T17:19:58Z
dc.date.available2023-07-25T17:19:58Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145364649:98641143
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081346
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som formål å undersøke effekten av kommunesammenslåinger på lærermangel i Norge. Gjennom bruk av paneldata for perioden 2010 til 2022 ser oppgaven på ulike modeller og metoder for å svare på problemstillingen. Analysen har ikke funnet noen signifikant effekt av kommunesammenslåing på lærermangel. Dette kan delvis forklares av at flertallet av sammenslåingene skjedde i 2020 og tidsperioden etter sammenslåingene kan være for kort til å observere en umiddelbar effekt. Tidligere studier har vist til positive effekter av kommunesammenslåinger som stordriftsfordeler og økt sysselsetting. Våre resultater støtter ikke disse funnene. Imidlertid kan det antydes at på lang sikt vil vi kunne se en positiv effekt som støtter tidligere funn. En interessant observasjon er at kommunesammenslåinger mellom små kommuner som forblir relativt små etter sammenslåing har en signifikant effekt på lærermangel. Dette tyder på at disse har lavere lærermangel, sammenlignet med små kommuner som ikke ble sammenslått. Resultatet indikerer at små kommuner kan oppnå stordriftsfordeler ved en liten økning i størrelsen. Imidlertid ble ikke den samme signifikante effekten observert for større kommuner som ble sammenslått. Videre studier vil være nødvendig for å kunne trekke en klar konklusjon av effekten kommunesammenslåing vil ha på lærermangel.
dc.description.abstractThis master's thesis aims to investigate the effect of municipal mergers on the teacher shortage in Norway. Using panel data for the period 2010 to 2022, the thesis looks at different models and methods to answer the question. The analysis has not found any significant effect of municipal mergers on the teacher shortage. This may be partly explained by the fact that the majority of the mergers occurred in 2020, and the time period after the mergers may be too short to observe an immediate effect. Previous studies have shown positive effects of municipal mergers such as economies of scale and increased employment. Our results do not support these findings. However, it can be suggested that in the long term, we may see a positive effect that supports previous findings. An interesting observation is that municipal mergers between small municipalities that remain relatively small after merging have a significant effect on teacher shortages. This suggests that these have lower teacher shortages, compared to small municipalities that did not merge. The result indicates that small municipalities can achieve economies of scale with a small increase in size. However, the same significant effect was not observed for larger municipalities that were merged. Further studies will be needed to draw a clear conclusion on the effect of municipal mergers on teacher shortages.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleGir kommunesammenslåing bedre kompetanse i skole? : En panelanalyse av effekten av kommunesammenslåinger på lærermangel
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel