Gir kommunesammenslåing bedre kompetanse i skole? : En panelanalyse av effekten av kommunesammenslåinger på lærermangel
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3081346Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven har som formål å undersøke effekten av kommunesammenslåinger pålærermangel i Norge. Gjennom bruk av paneldata for perioden 2010 til 2022 ser oppgaven påulike modeller og metoder for å svare på problemstillingen.
Analysen har ikke funnet noen signifikant effekt av kommunesammenslåing på lærermangel.Dette kan delvis forklares av at flertallet av sammenslåingene skjedde i 2020 og tidsperiodenetter sammenslåingene kan være for kort til å observere en umiddelbar effekt. Tidligere studierhar vist til positive effekter av kommunesammenslåinger som stordriftsfordeler og øktsysselsetting. Våre resultater støtter ikke disse funnene. Imidlertid kan det antydes at på langsikt vil vi kunne se en positiv effekt som støtter tidligere funn.
En interessant observasjon er at kommunesammenslåinger mellom små kommuner som forblirrelativt små etter sammenslåing har en signifikant effekt på lærermangel. Dette tyder på at dissehar lavere lærermangel, sammenlignet med små kommuner som ikke ble sammenslått.Resultatet indikerer at små kommuner kan oppnå stordriftsfordeler ved en liten økning istørrelsen. Imidlertid ble ikke den samme signifikante effekten observert for større kommunersom ble sammenslått.
Videre studier vil være nødvendig for å kunne trekke en klar konklusjon av effektenkommunesammenslåing vil ha på lærermangel. This master's thesis aims to investigate the effect of municipal mergers on the teacher shortagein Norway. Using panel data for the period 2010 to 2022, the thesis looks at different modelsand methods to answer the question.
The analysis has not found any significant effect of municipal mergers on the teacher shortage.This may be partly explained by the fact that the majority of the mergers occurred in 2020, andthe time period after the mergers may be too short to observe an immediate effect. Previousstudies have shown positive effects of municipal mergers such as economies of scale andincreased employment. Our results do not support these findings. However, it can be suggestedthat in the long term, we may see a positive effect that supports previous findings.
An interesting observation is that municipal mergers between small municipalities that remainrelatively small after merging have a significant effect on teacher shortages. This suggests thatthese have lower teacher shortages, compared to small municipalities that did not merge. Theresult indicates that small municipalities can achieve economies of scale with a small increasein size. However, the same significant effect was not observed for larger municipalities thatwere merged.
Further studies will be needed to draw a clear conclusion on the effect of municipal mergerson teacher shortages.