dc.contributor.advisor | Mignon, Doriane - Helgesen, Irmelin Slettemoen | |
dc.contributor.author | Krogh, Sondre Brøslien - Qureshi, Haider Slyngstad Billaud | |
dc.date.accessioned | 2023-07-25T17:19:56Z | |
dc.date.available | 2023-07-25T17:19:56Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:145364976:47744379 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3081344 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven har vært å analysere om det eksisterer en sammenheng mellom mengden grøntarealer rundt norske barneskoler og femteklassingers
prestasjoner på nasjonale prøver. Analysen ble gjennomført ved bruk av et nytt paneldatasett som inneholder informasjon om norske femteklassingers prestasjoner på nasjonale
prøver i lesing, regning og engelsk, gjennomsnittlig dekke av skog, gress og buskas i
omr˚ader rundt norske barneskoler, i tillegg til et sett med kontrollvariabler som kontrollerer for geografiske og sosioøkonomiske forhold.
Våre hovedfunn bekrefter en liten, men statistisk signifikant, positiv sammenheng mellom
skogsdekke innenfor 2500 meter og 1000 meter fra skolene og prestasjonene i matematikk
og engelsk. Vi fant at en en prosent økning i gjennomsnittlig skogsdekke innenfor 2500
meter fra en skole er assosiert med en økning på 0.099 poeng på matematikkprøven
og en økning på 0.097 poeng på engelskprøven. Innenfor 1000 meter var en tilsvarende
økning kun assosiert med en økning på 0.098 poeng på matematikkprøven. Vi tok hensyn
til variasjoner mellom skoler og over tid ved å anvende en regresjonsmodell med faste
effekter for enheter og tid, og vi beregnet klusterrobuste standardfeil. En viktig bidrag
fra denne masteroppgaven har vært konstruksjonen av et nytt datasett, som vi brukte til
å gjennomføre den første analysen av sitt slag med data fra Norge.
De viktigste begrensningene ved resultatene våre er sannsynligvis tilstedeværelsen av
parameterestimater som ikke er helt presise på grunn av manglende og tapte data, samt
fraværet av en streng sensitivitetsanalyse. | |
dc.description.abstract | Abstract
The purpose of this thesis was to analyze the existence of a link between the amount
of green space around primary schools, and academic achievement among Norwegian
fifth graders. The analysis was conducted using a novel panel data set consisting of
test results from the national tests in math, English and reading, taken by Norwegian
fifth graders, average forest, shrub and herbaceous vegetation land cover maps derived
from the Copernicus Global Land Service, and a set of control variables controlling for
geographic and socio-economics status. The data consists of around 5270 observations
from 1503 schools spanning from the year 2015 to 2019.
Our main findings is identifying small, but statistically significant, positive associations
between average percentage of forest cover within 2500 and 1000 meters of schools on
math and English test scores. We find that a one percent increase in mean forest cover
within 2500 meters of a school is associated with a 0.099 point increase in math scores,
and a 0.097 point increase in English scores. Within 1000 meters, the same increase
in mean forest cover is associated with a 0.098 point percent increase in math scores.
We account for heterogeneity across schools and time by estimating a regression model
with unit and time fixed effects, and calculate cluster robust standard errors. A big
contribution of the thesis is also the construction of a novel data set which is used to do
the first analysis of this kind on data from Norway.
The main limitations of our findings is a probable bias in the parameter estimates as a
result of missing and dropped data, as well as a lack of rigorous sensitivity analysis. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Does green spaces affect learning
outcomes? | |
dc.type | Master thesis | |