Does green spaces affect learning outcomes?
Abstract
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven har vært å analysere om det eksisterer en sammenheng mellom mengden grøntarealer rundt norske barneskoler og femteklassingersprestasjoner på nasjonale prøver. Analysen ble gjennomført ved bruk av et nytt paneldatasett som inneholder informasjon om norske femteklassingers prestasjoner på nasjonaleprøver i lesing, regning og engelsk, gjennomsnittlig dekke av skog, gress og buskas iomr˚ader rundt norske barneskoler, i tillegg til et sett med kontrollvariabler som kontrollerer for geografiske og sosioøkonomiske forhold.Våre hovedfunn bekrefter en liten, men statistisk signifikant, positiv sammenheng mellomskogsdekke innenfor 2500 meter og 1000 meter fra skolene og prestasjonene i matematikkog engelsk. Vi fant at en en prosent økning i gjennomsnittlig skogsdekke innenfor 2500meter fra en skole er assosiert med en økning på 0.099 poeng på matematikkprøvenog en økning på 0.097 poeng på engelskprøven. Innenfor 1000 meter var en tilsvarendeøkning kun assosiert med en økning på 0.098 poeng på matematikkprøven. Vi tok hensyntil variasjoner mellom skoler og over tid ved å anvende en regresjonsmodell med fasteeffekter for enheter og tid, og vi beregnet klusterrobuste standardfeil. En viktig bidragfra denne masteroppgaven har vært konstruksjonen av et nytt datasett, som vi brukte tilå gjennomføre den første analysen av sitt slag med data fra Norge.De viktigste begrensningene ved resultatene våre er sannsynligvis tilstedeværelsen avparameterestimater som ikke er helt presise på grunn av manglende og tapte data, samtfraværet av en streng sensitivitetsanalyse. AbstractThe purpose of this thesis was to analyze the existence of a link between the amountof green space around primary schools, and academic achievement among Norwegianfifth graders. The analysis was conducted using a novel panel data set consisting oftest results from the national tests in math, English and reading, taken by Norwegianfifth graders, average forest, shrub and herbaceous vegetation land cover maps derivedfrom the Copernicus Global Land Service, and a set of control variables controlling forgeographic and socio-economics status. The data consists of around 5270 observationsfrom 1503 schools spanning from the year 2015 to 2019.Our main findings is identifying small, but statistically significant, positive associationsbetween average percentage of forest cover within 2500 and 1000 meters of schools onmath and English test scores. We find that a one percent increase in mean forest coverwithin 2500 meters of a school is associated with a 0.099 point increase in math scores,and a 0.097 point increase in English scores. Within 1000 meters, the same increasein mean forest cover is associated with a 0.098 point percent increase in math scores.We account for heterogeneity across schools and time by estimating a regression modelwith unit and time fixed effects, and calculate cluster robust standard errors. A bigcontribution of the thesis is also the construction of a novel data set which is used to dothe first analysis of this kind on data from Norway.The main limitations of our findings is a probable bias in the parameter estimates as aresult of missing and dropped data, as well as a lack of rigorous sensitivity analysis.