Flerkulturelle elever i norsk skole
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3832]
Abstract
Tema for denne forskningsoppgaven har vært flerkulturelle elever i møte med den norske skolen. Samfunnet blir stadig mer globalisert og det påvirker elevgruppen som befinner seg i Norges klasserom. Skolen har, blant annet, en identitetsskapende funksjon (Kunnskapsdepartementet, 2017). I lys av dette har jeg tatt for meg problemstillingen: Hvordan har flerkulturelle elever forstått sin kulturelle tilhørighet, og i hvilken grad har de opplevd sin flerkulturelle erfaring som ressurs i den norske skolen?
Dette kvalitative forskningsprosjektet er gjennomført med bruk av dybdeintervju der 6 informanter med flerkulturell bakgrunn tok del. Hovedfunnene viser til at informantene opplever å ha tilhørighet til flere kulturer samtidig som de erfarer at de ikke helt passer inn noe sted, men heller “faller mellom stolene”. Et annet funn viser til at informantene ikke opplever at deres bakgrunn blir fokusert på i undervisningssituasjonene, og at dette er noe de savner.
Formålet med oppgaven er å gi innsikt i hvordan flerkulturelle elever kan oppleve deres møte med den norske skolen. Jeg ønsker å rette fokuset på deres opplevelser slik at det kan bli en større bevisstgjøring rundt skolens rolle i møte med det flerkulturelle klasserommet, og hvordan den kan påvirke elevers syn på egen tilhørighet og forståelse av være en ressurs. The topic of this research paper has been multicultural students within the Norwegian school system. Society is becoming increasingly globalized and this affects the group of pupils in today's classrooms. The school has, among other things, an identity-creating function (Kunnskapsdepartementet, 2017). In light of this, I have addressed the following research question: How have multicultural students understood their cultural belonging, and to what extent have they experienced their multicultural experience as a resource in the Norwegian school?
This qualitative research project was carried out using in-depth interviews in which 6 informants with a multicultural background took part. The main findings indicate that the informants experience belonging to several cultures at the same time as they experience that they do not quite fit into any place. Another finding indicates that the informants do not feel that their background is focused on in teaching situations, and that this is something they miss.
The purpose of the thesis is to provide insight into how multicultural students can experience their encounter with the Norwegian school. I want to direct the focus on their experiences so that there can be a greater awareness of the school's role in dealing with the multicultural classroom, and how it can affect students' view of their own belonging and understanding of being a resource.