Show simple item record

dc.contributor.advisorØsterlie, Per Gunnar.
dc.contributor.authorNes, Nora.
dc.contributor.authorBrandbo, Maria.
dc.date.accessioned2023-07-22T17:20:53Z
dc.date.available2023-07-22T17:20:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139328562:26307897
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081012
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractLærere er i interaksjon med ulike ressurser hele tiden og må kontinuerlig velge hvordan de vil anvende disse i undervisning. Denne studien tar for seg tre læreres ressursbruk i matematikk, med spesielt fokus på undervisning innenfor multiplikasjon og divisjon. Ressurser kan defineres på forskjellige måter, og studien benytter seg av tre perspektiver på ressurser fra ulike forskere, for å danne en helhetlig forståelse av begrepet. For å forstå lærerens anvendelse av ressurser, må man også se på deres faglige kompetanse. Denne kompetansen vil ha sterk innvirkning på undervisningen i klasserommet. Derfor er det interessant å se på hvordan ressursbruken til lærere spiller inn på elevenes løsningsstrategier innen multiplikasjon og divisjon. Denne studien identifiserer ulike faktorer som påvirker lærerens ressursbruk og elevenes løsningsstrategier. Studien har et begrenset utvalg deltakere og kommer derfor ikke frem til alle faktorer som spiller inn på dette. Den viser til de mest interessante funnene som kom frem gjennom intervjuer av tre lærere og et utvalg av deres elever. Studien er interessant for de som jobber i grunnskolen, selv om den ikke er generaliserbar for alle matematikklærere. Vårt forskningsspørsmål er “Hvilke faktorer har betydning for lærerens ressursbruk og hvordan kan dette spille inn på elevenes løsningsstrategier i multiplikasjon og divisjon?” og er en kvalitativ studie. Det er samlet inn data ved gjennomføring av semistrukturerte intervju og materialet er analysert gjennom en tematisk analyse. Analysen er delt inn i identifiserte koder, og videre inn i temaer som diskuteres i diskusjonsdelen. Funnene viser at lærerens ressursbruk er en kompleks prosess som påvirkes av blant annet lærerens erfaring og deres syn på multiplikasjon og divisjon. Samtidig spiller både tid og tilgjengelighet inn i planleggingsarbeidet til lærerne. De nevnte faktorene er avgjørende for hvordan de utformer undervisningen og hvilke ressurser som anvendes. Lærere med ulikt syn på multiplikasjon og divisjon tar i bruk forskjellige undervisningsmetoder og dette medfører at elevene bruker ulike løsningsstrategier. Dermed avhenger deres læring av lærerens tilnærming til undervisningen. Imidlertid er det andre faktorer som også spiller inn på elevenes valg av løsningsstrategier. Deres tidligere erfaring og kunnskap, samt andre arenaer utenfor skolen kan påvirke deres valg av strategier.
dc.description.abstractTeachers constantly interact with different resources and have to continually choose how to use these resources for teaching purposes. This study is about three teachers’ different usages of resources in the teaching of mathematics, with a specific focus on multiplication and division. Resources can be defined in multiple ways, and this study aims to provide a comprehensive understanding of the term by considering perspectives from different researchers to understand a teacher’s usage of resources, one also has to look at their professional knowledge. This knowledge will have a strong impact on the teaching in the classroom. Because of this, it is interesting to see how teachers’ usage of resources affects the pupils’ solution strategies. This study identifies different factors which affect teachers’ usage of resources and the pupil’s solution strategies. The study has a limited selection of participants and will therefore not find all the factors which affect this. It shows the most interesting findings we found through interviews with three different teachers and a selection from their pupils. This study is interesting for those who work in elementary school, even though the study is not generalizable for every math teacher. Our research question is "Which factors are important for the teacher's use of resources and how can this affect the students' solution strategies in multiplication and division?" and is a qualitative study. Data has been collected by carrying out semi-structured interviews and the material has been analyzed through a thematic analysis. The analysis is divided into identified codes, and further into themes that are discussed in the discussion section. The findings show that the teacher's use of resources is a complex process which is influenced by, among other things, the teacher's experience and their views on multiplication and division. At the same time, both time and availability play a large role in a teacher's planning work. The mentioned factors are crucial to how a teacher structures their lectures and how resources are used. Teachers with different views on multiplication and division use different teaching methods, and this causes the pupils to use different solution strategies. Therefore, their learning depends on the teacher's approach to teaching. However, there are other factors that also play a role in students' choice of solution strategies. Previous experiences and knowledge as well as other areas outside the school can influence their choice of strategies.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLæreres ressursbruk og elevers løsningsstrategier i multiplikasjon og divisjon
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record