Show simple item record

dc.contributor.advisorBerge, Sigrid Slettebakk
dc.contributor.authorJønsson, Malene
dc.date.accessioned2023-07-22T17:20:44Z
dc.date.available2023-07-22T17:20:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147332166:51245700
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081006
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er tidlig innsats for tilrettelegging for elever med nedsatt hørsel. Hensikten med studien er å bidra til økt forståelse for læreres erfaringer og opplevelser med tilrettelegging for elever med nedsatt hørsel gjennom prinsippet om tidlig innsats, og dermed bidra med ny innsikt i tidlig innsats for tilrettelegging på skolen.Studiens problemstilling er som følger: «Hvilke opplevelser har lærere med tidlig innsats i tilretteleggingen for elever med nedsatt hørsel?» For å ytterlige utdype problemstillingen er to forskningsspørsmål formulert: 1) «Hvilke tiltak blir gjort for å sikre inkludering av elever med hørselshemming?» og 2) «Hvor tidlig blir disse tiltakene utført med tanke på tidlig intervensjon i overgangen mellom barnehage og skole?». Problemstillingen har blitt undersøkt gjennom dybdeintervju av tre lærere med erfaringer knyttet til tidlig innsats i tilrettelegging for elever med nedsatt hørsel, med følgende induktiv og empirinær analyse. Lærernes erfaringer har blitt belyst gjennom bruk av teoritisk grunnlag i Vygotsky (1978) og den sosiokulturelle forståelsen av inkludering, og sett opp mot tidligere forskning og øvrig litteratur om nedsatt hørsel, tidlig innsats og tilrettelegging i skolen. Sentrale funn i studien viser at kunnskapsutvikling er viktig når det gjelder tidlig innsats og tilrettelegging for elever med hørselsnedsettelse i overgangen mellom barnehage og skole. Samarbeid mellom lærere og ulike aktører, som ledelsen, kollegaer, eksterne rådgivere, foresatte og barnehagen, er sentralt i å tilrettelegge opplæringen for å sikre elevenes faglige og sosiale utvikling. Den fysiske og tekniske tilretteleggingen er sentral i inkluderende opplæring for elever med hørselsnedsettelse. Lærerne fremhever viktigheten av å tilrettelegge for støy og bruke tekniske hjelpemidler som mikrofoner, teleslynger og høyttalere. Utfordringer knyttet til tilrettelegging inkluderer manglende lydisolering og manglende mikrofonbruk blant ansatte i skolen. Holdningsarbeid og opplæring av både elever og lærere i bruk av tekniske hjelpemidler er også viktig. Tidlig innsats med tanke på når tiltakene implementeres, er avgjørende. For noen lærere var de fysiske og tekniske tilretteleggingene på plass før elevene startet på skolen, noe som ga et bedre grunnlag for tidlig tilpasning av faglig og sosial tilrettelegging. Lærerne deler også erfaringer knyttet til tiltak for sosial inkludering i skolen ved å skape et fellesskap og følelsen av medlemskap i klassen. Tidlig innsats og anerkjennelse av mangfoldet i klassen kan bidra til trivsel, motivasjon og læring. Skolen har ansvar for å legge til rette for inkludering og mangfold, ved å jobbe med holdninger, verdier og konkrete tiltak som visualisering, konkretisering og begrepsbevissthet. Tegnspråk spiller en viktig rolle i deltakelse og kommunikasjon, og lærerens arbeid med å verdsette og anerkjenne tegnspråk som en ressurs i opplæringen.
dc.description.abstractThe topic of this master's thesis is early intervention for the adaptive teaching of students with hearing impairments. The purpose of the study is to contribute to a better understanding of teachers' experiences and perceptions regarding the adaptive teaching of students with hearing impairments through the principle of early intervention, thus providing new insights into early intervention for accommodation in schools. The research question of the study is as follows: "What are the experiences of teachers with early intervention in the adaptive teaching of students with hearing impairments?" To further explore the research question, two specific research questions were formulated: 1) "What measures are taken to ensure the inclusion of students with hearing impairments?" and 2) "How early are these measures implemented in terms of early intervention in the transition from kindergarten to school?" The research question was investigated through in-depth interviews with three teachers who have experience with early intervention in adaptive teaching of students with hearing impairments, using an inductive and empirical analysis approach. The teachers' experiences were examined through the theoretical framework of Vygotsky (1978) and the sociocultural understanding of inclusion, and were compared with previous research and other literature on hearing impairments, early intervention, and adaptive teaching in schools. Key findings of the study indicate that knowledgedevelopment is crucial in terms of early intervention and adaptive teaching for students with hearing impairments in the transition from kindergarten to school. Cooperation between teachers and various participants, such as school management, colleagues, external advisors, parents, and kindergartens, is essential in adaptive teaching to ensure students' academic and social development. The physical and technical accommodation plays a central role in inclusive education for students with hearing impairments. Teachers emphasize the importance of managing noise and using technical aids such as microphones, induction loops, and speakers. Challenges related to the accommodations include a lack of acoustic insulation and lack of the use of technical aids by staff at school. Attitude work and guidance for both students and teachers in the use of technical aids are also crucial. Early intervention in terms of when the measures are implemented is crucial. For some teachers, the physical and technical accommodations were in place before the students started school, providing a better foundation for early adaptation of academic and social accommodation. The teachers also share experiences related to measures for social inclusion in school by creating a sense of community and membership in the classroom. Early intervention and recognition of diversity in the class can contribute to well-being, motivation, and learning. The school has a responsibility to facilitate inclusion and diversity by working on attitudes, values, and concrete measures such as visualization, concretization, and conceptual awareness. Sign language plays a significant role in participation and communication, and the teacher's work in valuing and recognizing sign language as a resource in education is essential.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleÅ stå på bar bakke: En kvalitativ studie av læreres opplevelser med tidlig innsats i tilrettelegging for elever med nedsatt hørsel
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record