Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSamuelsen, Anne Sofie.
dc.contributor.authorJacobsen, Maria.
dc.date.accessioned2023-07-22T17:20:25Z
dc.date.available2023-07-22T17:20:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146570930:126142108
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080996
dc.description.abstractDette forskningsprosjektet hadde som hensikt å undersøke hvordan fire spesialpedagoger i barnehage og fire PP-rådgivere opplever samarbeid med hverandre og andre inntilliggende aktører, rundt sårbare barns utviklingstilbud i barnehage. Studien tar spesielt for seg arbeid i førhenvisningsfasen når det oppstår bekymringer rundt enkeltbarns allsidige utvikling. Den overordnede problemstillingen lyder som følger: «Hvordan opplever fire spesialpedagoger og fire PP-rådgivere det tverrfaglige samarbeidet i førhenvisningsfasen, rundt sårbare barns utviklingstilbud i barnehage?». Avhandlingens formål kan sees i sammenheng med et økt fokus på tidlig innsats og forebygging, samt behovet for å styrke det tverrfaglige samarbeidet som dannes rundt denne barnegruppen. Studien er basert på et kvalitativt forskningsdesign med semi-strukturerte intervju i fokusgrupper, som datainnsamlingsmetode. Intervjuene ble gjennomført med fire PP-rådgivere fra to forskjellige bydeler, og fire spesialpedagoger fra tre forskjellige barnehager. Analysearbeidet resulterte i fire hovedkategorier som utgjør grunnlaget for avhandlingens analyse- og drøftingskapittel: betydningen av et tverrfaglig samarbeid rundt sårbare barn, PPTs rolle og mangfoldige mandat, ansvars- og rolleavklaring i førhenvisningsfasen og utfordringer og muligheter i det tverrfaglige samarbeidet. Studiens hovedfunn viser til en kollektiv forståelse av at sårbare barn er et begrep som er utfordrende å definere entydig, samt betydningen av å tidlig etablere et godt tverrfaglig samarbeid rundt barn med komplekse utfordringer. Et annet viktig funn er fokusgruppenes opplevelse av at PPTs mandat er omfattende og mangfoldig. PP-rådgiverne fremhever egen rolle som sårbar og lite tydelig, mens spesialpedagogene beskriver PPTs deltakelse i førhenvisningsarbeidet som varierende. Samtidig viser studiens funn til en enighet om at PPTs bidrag som veileder, påkobler og drøftingspartner er positivt for førhenvisningsarbeidet. Videre viser intervjupersonene til fire konkrete utfordringer relatert til det tverrfaglige samarbeidet: foreldresamarbeid, taushetsplikt, tidsperspektivet og kjennskap til andre aktører. Barnehagelag, spesialpedagogiske klynger og lignende prøveprosjekt fremheves som positive bidrag i arbeidet med å styrke det tverrfaglige samarbeidet og skape likeverdige barnehagetilbud. I dette arbeidet viser studiens funn til betydningen av at PPTs kompetanse bringes nærmere praksisfeltet i saker som involverer barn i sårbare livssituasjoner. Avslutningsvis løftes god kommunikasjon og relasjonskompetanse frem som sentrale faktorer i førhenvisningsarbeidet og i det tverrfaglige samarbeidet.
dc.description.abstractThe purpose of this study was to examine how four special educators in preschool and four PP- counselors experience cooperation with each other and other collaboration sectors, regarding the development opportunities of vulnerable children in preschool. The study particularly addresses work in the pre-referral phase when concerns arise about children's development. The overall research question for the study is: «How do four special education teachers and four PP-counselors experience the interdisciplinary collaboration in the pre-referral phase, around vulnerable children's development opportunities in kindergarten?». The purpose of the thesis can be seen in the context of an increased focus on early intervention and prevention, as well as the need to strengthen the interdisciplinary collaboration that is formed around this group of children. The study is based on a qualitative research design with semi-structured interviews in focus groups, as the methodological approach. Interviews were conducted with four PP-counselors from two different districts, and four special educators from three different preschools. The analysis resulted in four main categories which form the basis for the thesis' analysis and discussion chapter: the importance of interdisciplinary collaboration around vulnerable children, PPT's role and diverse mandate, responsibility and role clarification in the pre-referral phase and challenges and opportunities in the interdisciplinary collaboration. The study's main findings point to a collective understanding that vulnerable children are a term that is challenging to define unambiguously, as well as the importance of establishing a good interdisciplinary collaboration around children with complex challenges. Another important finding is the focus groups' experience that PPT's mandate is extensive and diverse. The PP-counselors refer to their own role as vulnerable and unclear, while the special education teachers describe PPT's participation in the pre-referral work as varying. At the same time, the study's findings emphasize a consensus regarding the positive effects of PPT's contribution as a supervisor, connecting authority and discussion partner in the pre-referral phase. Furthermore, the participants of the study point out four concrete challenges related to the interdisciplinary cooperation: parental cooperation, confidentiality, the time perspective, and knowledge about other collaboration sectors. «Preschool teams», «special educational clusters» and similar projects are highlighted as positive contributions to strengthen the interdisciplinary cooperation and create equal preschool offers. The study's findings also show the importance of bringing PPT's expertise closer to the field of practice in cases involving children in vulnerable life situations. In conclusion, good communication and relational competence are highlighted as central factors in the pre-referral work and in the interdisciplinary collaboration.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBetydningen av tverrfaglig samarbeid rundt sårbare barns utviklingstilbud i barnehage: En kvalitativ studie av spesialpedagogers og PP-rådgiveres opplevelse av tverrfaglig samarbeid i førhenvisningsfasen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel