Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGilstad, Heidi
dc.contributor.authorMeek, Elise Lofnes
dc.date.accessioned2023-07-22T17:19:37Z
dc.date.available2023-07-22T17:19:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145411398:35577913
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080972
dc.description.abstractMedarbeidersamtalen er en institusjonell samtale som har fått mye oppmerksomhet, og en etablert plass i en rekke organisasjoner (Asmuß, 2008; Scheuer, 2014). Det økte fokuset og den økte bruken ses gjerne i sammenheng med det moderne arbeidsliv økte krav og endringer, som følgelig får konsekvenser for menneskene som står i endringsprosessene. Medarbeideroppfølging, og utvikling forstås i den sammenheng som viktig for ivaretakelse av de ansatte, men og som et konkurransefortrinn for organisasjonene. I lys av denne utviklingen er studiens formål å undersøke hvilke refleksjoner avdelingsledere gjør seg om medarbeidersamtalen, og hvilke kommunikative dilemma som kan oppstå i gjennomføringene av den. Dette undersøkes gjennom studiens forskningsspørsmål: Hvilke refleksjoner gjør avdelingsledere om den kommunikative virksomhetstypen medarbeidersamtalen, og kommunikative dilemma som kan oppstå i gjennomføringen av den? Studiens forskningsspørsmål belyses videre gjennom to delspørsmål: 1. Hva karakteriserer medarbeidersamtalen som kommunikativ virksomhetstype i denne bedriften? 2. Hvilke kommunikative dilemma kan avdelingslederne møte ved gjennomføringen av medarbeidersamtaler? Masteroppgaven skrives i tråd med fagdisiplinen anvendt språkvitenskap, og inntar et interaksjonistisk perspektiv på språk og kommunikasjon. Studien baserer seg på transkribert, empirisk intervjudata med tre avdelingsledere i en norsk bedrift som har gjennomføringer av medarbeidersamtaler som en del av sine arbeidsoppgaver. Intervjudataen har blitt analysert gjennom bruk av tematisk analyse. Analysen viser blant annet en forståelse om at medarbeidersamtalen fungerer som en fastsatt, strukturert arena for prat om temaer som ikke snakkes om til det daglige. Avdelingslederne anerkjennes medarbeidersamtalen som en tid og ressurskrevende samtale, hvor bruk av ferdigskjemaer med spørsmål er gjennomgående. Oppnåelse av åpenhet i samtalen synes å være et kommunikativt dilemma, hvor medarbeiders tillit til leder og samtalen som helhet forstås som avgjørende for oppnåelsen av gode, og velfungerende medarbeidersamtaler. Studien er et bidrag til å belyse et understudert forskningsområde, og som kan gi en stemme til menneskene som årlig gjennomfører samtalene om deres opplevelser, perspektiver og tanker knytt til samtalen.
dc.description.abstractPerformance appraisal interviews have gained significant attention and become an established practice in numerous organizations (Asmuß, 2008; Scheuer, 2014). The increased focus and usage of these interviews are often associated with the heightened demands and changes in the modern workplace, which consequently impact individuals going through these processes. Employee follow-up and development are understood as crucial for employee well-being and as a competitive advantage for organizations. Considering this development, the purpose of this study is to examine the reflections made by department managers regarding performance appraisal interviews and the communicative dilemmas that may arise during their implementation. This investigation is carried out through the following research questions: What reflections do department managers have about the communicative nature of performance appraisal interviews, and what communicative dilemmas may arise during their implementation? The research questions of the study are further elucidated through two sub-questions: 1. What characterizes the performance appraisal interview as a communicative practice in this company? 2. What communicative dilemmas may department managers encounter during the implementation of performance appraisal interviews? This master's thesis is written within the discipline of applied linguistics and adopts an interactionist perspective on language and communication. The study is based on transcribed empirical interview data with three department managers in a Norwegian company, where conducting performance appraisal interviews is part of their job responsibilities. The interview data has been analyzed using thematic analysis. The analysis reveals, among other things, an understanding that the performance appraisal interview functions as a predetermined and structured platform for discussing topics that are not typically addressed in daily interactions. Department managers acknowledge that the interviews are time-consuming and resource-intensive, with the use of standardized questionnaires being prevalent. Achieving openness in the conversation appears to be a communicative dilemma, where the employee's trust in the manager and the overall conversation is perceived as crucial for successful and effective performance appraisal interviews. This study contributes to shedding light on an understudied research area and provides a voice to individuals who conduct these annual interviews, exploring their experiences, perspectives, and thoughts regarding the interviews.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMedarbeidersamtalen- en tematisk analyse av lederes refleksjoner om medarbeidersamtalen som kommunikativ virksomhetstype
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel