Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvelstad, Per Esben
dc.contributor.authorKnutsen, Alida
dc.date.accessioned2023-07-21T17:21:31Z
dc.date.available2023-07-21T17:21:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143756085:34479018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080883
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne masteroppgaven analyseres bildeboka Ollianna (2020) av Gro Dahle og Kaia Dahle Nyhus. Det er en undersøkelse på hvordan temaet kjønnsidentitet blir fremstilt i bildeboka. Videre blir det sett på hvordan en slik bok passer inn i litteraturundervisningen og i dagens skole. Problemstillingen for oppgaven er formulert slik: Hvordan blir kjønnsidentitet representert i bildeboka Olianna og hvordan kan man jobbe med en tabubelagt bildebok i skolen? Bildeboka tematiserer kjønnsidentitet og vil defineres innenfor en tabubelagt bildebok. Bildeboken plasseres i barnelitterært felt med både bildeboksteori, ulike barnelitterære begrep som paratekst, fargebruk, ikonotekst og allalderlitteratur. Det blir også gjennomgått hva som defineres som en tabubelagt bildebok. Boka blir også plassert innenfor kjønnsteorietisk felt som inneholder Butlers performativitets begrep, transdefinisjon, maskulinitet og natur, familiedynamikk og rombruken. Videre analyseres bildeboka ut fra hvordan kjønnsidentiteten kommer frem gjennom relasjoner, barnelitterære uttrykk og ulike virkemidler. Det er to hovedkonflikter som kommer frem i analysen som handler om identiteten til Ollianna og aksepten til pappa. Bildeboka åpner for refleksjon og åpne samtaler om temaet kjønn. Avslutningsvis blir det gjort en liten oppsummering av de viktigste funnene i analysen, før det blir diskuterert ulike didaktiske refleksjoner som kom til syne.
dc.description.abstractThis master's thesis is an analysis of the picture book Ollianna (2020) by Gro Dahle and Kaia Dahle Nyhus. The thesis will research how the theme gender identity is presented in the picture book. Furthermore, it is focused on how such a book fits into Norwegian literature teaching and in today's school. The thesis statement is formulated as follows: How is gender identity represented in the picture book Olianna and how can you work with a challenging picture book in school? The picture book thematizes gender identity and is defined as a challenging picture book. The picture book is placed within the field of children's literature with both picture book theory, various children's literary terms such as paratext, use of colour, icon text and all-ages literature. What is defined as a taboo or challenging picture book is also presented. The book is also placed within the field of gender theory, which contains Butler's concept of performativity, trans definition, masculinity and nature, family dynamics and the use of space. Furthermore, the picture book is analyzed based on how gender identity emerges through relationships, children's literary expressions and other means of actions. There are two main conflicts that emerge in the analysis, which are about the identity of Ollianna and the acceptance of dad. The picture book gives possibilities for reflection and open conversations about the topic of gender. In conclusion, a small summary of the most important findings in the analysis is made, before various didactic reflections that came to light are discussed.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKjønnsidentitet og aksept. En litterær analyse av bildeboka Ollianna (2020) i et didaktisk perspektiv.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel