Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvello, Pål
dc.contributor.advisorJohnsen, Anne Berit
dc.contributor.authorReich, Daniel Alexander
dc.contributor.authorRønnningen, Eskil Kippersund
dc.date.accessioned2023-07-21T17:21:28Z
dc.date.available2023-07-21T17:21:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147333074:37390792
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080880
dc.description.abstractNervesystemets komplekse og avanserte funksjoner gjør nervesystemet til et utfordrende og spennende tema å utforske. Forståelse av hvordan nervesystemet fungerer, gir innsikt i vårt komplekse samspill med verden rundt oss. Undervisning om nervesystemet i skolen har blitt sett på som utfordrende, spesielt etter den raske utviklingen innen forskning på nervesystemet de siste tiårene. En av de store utfordringene er å avgjøre hva en skal undervise. Denne studien tar for seg naturfagslærere opplevde utfordringer ved undervisning om nervesystemet, samt hvilken relevans det har for elevene å lære om nervesystemet. Dette er en kvalitativ studie som gjennom semistrukturerte dybdeintervju av naturfagslærere forsøker å identifisere hvilke utfordringer de opplever ved undervisning om nervesystemet. Resultatet viser at naturfagslærere opplever det utfordrende å undervise om nervesystemet og at utfordringer er knyttet til nervesystemets kompleksitet, både når det gjelder den anatomiske oppbygningen til nervesystemet og de fysiologiske funksjonene til nervesystemet. Manglende kunnskaper og misoppfatninger blant lærerne og elevene kom også tydelig frem i studiens resultater. Lærerne opplever samtidig utfordringer knyttet til læreplan, spesifikt kompetansemålet som omhandler nervesystemet, da det viste seg utfordrende å vite hva som skal undervises om nervesystemet. Spesielt med tanke på kompetansemålets enorme omfang. De utvalgte lærerne pekte også på ulike rammefaktorer som utfordrende, hvor klassestørrelse, lærertetthet, læreverk og læringsressurser ble nevnt. Denne kartleggingen gi en indikasjon på at naturfagslærere i ungdomsskolen har behov for pedagogiske læringsressurser og undervisningsmateriell som spesifikt adresserer nervesystemet på en helhetlig måte og bidrar til å øke forståelsen for nervesystemets oppbygning og funksjon. Noe som vil gi en god basis for videre forståelse egen kropp og hva som skjer rundt oss.
dc.description.abstractThe complex and advanced functions of the nervous system make it a challenging and fascinating topic to explore. Understanding how the nervous system works provides insights into our intricate interaction with the world around us. Teaching the nervous system in schools has been perceived as challenging, especially given the rapid advancements in neuroscience research over the past decades. One of the significant challenges is determining what to teach. This study examines the perceived challenges of science teachers in teaching the nervous system and its relevance to the significance of nervous system education. It is a qualitative study that utilizes semi-structured in-depth interviews with four middle school science teachers to identify and map out the challenges they face in teaching the nervous system. The most prominent results based on the study indicates that science teachers encounter challenges related to the complexity of the nervous system, both in terms of its physiological functions and anatomical structure. Furthermore, the study highlights the presence of inadequate knowledge and misconceptions among teachers and students about the nervous system. Teachers expressed difficulties in aligning with the curricula goals concerning the nervous system, as it proved challenging to determine what aspects of the nervous system to teach. Additionally, various contextual factors such as class size, teacher density, textbooks, and learning resources were mentioned as challenges by the selected teachers. Subsequent to the conclusion of the study, these findings clearly indicates that middle school science teachers require pedagogical learning resources and teaching materials that specifically address the nervous system in a more comprehensive manner, along with enhanced knowledge regarding the structure and functions of the nervous system. Lastly, curriculum goals should be more explicit in guiding teachers on what to cover with their students.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Det blir fort fryktelig kaotisk" - En kvalitativ undersøkelse av naturfaglæreres opplevde utfordringer med undervisning om nervesystemet i ungdomsskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel