Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStorstad, Oddveig
dc.contributor.authorMyren, Roger
dc.date.accessioned2023-07-21T17:21:22Z
dc.date.available2023-07-21T17:21:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147067678:30168949
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080875
dc.description.abstractJeg går ut fra Stray og Sætre «Hva slags medborger» og Westheimer og Kahne «what kind of citizen» og deres medborgeridealer for å se hvilke typer medborger norske lærer på ungdomsskolen er med på å utvikle. Jeg har også tatt utgangspunkt i de forskjellige forståelsene av demokrati som dialogdemokratiet og deltakerdemokratiet. Jeg har i denne studien hatt semistrukturerte intervjuer med tre lærere som jobber på ungdomsskoler for å lære om deres erfaringer med hvordan en underviser demokrati og medborgerskap er i den norske skolen. Mine resultater viser at alle læreren er enige om at det er viktig at elevene lærer om demokrati og medborgerskap, men ikke hvordan elevene skal lære om demokrati og medborgerskap. Alle er derimot enige om at elevene ikke har nok kunnskap om demokrati og medborgerskap. To av dem fokuserer sin undervisning rundt velferdsstaten vi har i Norge og den siste læreren vil at demokrati og medborgerskapsundervisningen skal fokusere på temaer som elevene synes er interessant, som det de ser og leser om på sosiale medier. Alle vil at elevene skal bli gode borgere som respekterer sine medborgere, de sier også at det er viktigere for dem at elevene blir gode medborgere i fremtiden enn hvilke karakterer de får i de forskjellige fagene. Lærerne har ut fra sin forståelse av demokrati og medborgerskap påvirket deres egen undervisning i demokrati-og medborgerskap. Læreren som er opptatt av at elever ikke er kritiske nok til hva de ser og leser om på sosiale medier har en undervisning som fokusere på å gjøre elevene til kritisk tenkende medborgere. Man ser også at hvordan lærerne jobber med demokrati og medborgerskap er påvirket av deres utdanning og ansiennitet i yrket.
dc.description.abstractI use the reseach of Stray and Sætre and Westheimer and Kahne's ideals of citizenship to see what type of citizen Norwegian secondary school teachers are helping to develop. I have also lookt at the different understandings of democracy such as dialogue democracy and participatory democracy. In this study, I have had semi-structured interviews with three teachers who work in secondary schools to learn about their experiences with how democracy and citizenship are like in the Norwegian school. My results show that all the teachers agree on how important it is that the pupils learn about democracy and citizenship, but not how the pupils should learn about democracy and citizenship. However, everyone agrees that the students do not have enough knowledge about democracy and citizenship. Two of them focus their teaching around the welfare state we have in Norway and the last teacher wants democracy and citizenship education to focus on topics that the pupils find interesting, such as what they see and read about on social medias. Everyone wants the pupils to become good citizens who respects their fellow citizens, they also say that it is more important to them that the pupils become good citizens in the future than what grades they get in the various subjects. The teachers own understandig of democracy and citizenchip influence their own teaching of democracy and citizenship. The teacher who experiens that their pupils arent critical to what they read and watch on social medias, make their teaching more fokused on making their pupils into critical thinking citizens. How the teachers work with democracy and citizenship is also influenced by their own education and seniority in their profession.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLæreres demokrati og medborgerskapsforståelse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel