Betydningen av et år på folkehøgskole for videre utdanningsog karrierevalg.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3080872Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3819]
Sammendrag
Formålet med denne studien er å undersøke betydningen folkehøgskole kan ha for de unges videre utdannings- og karrierevalg. Gjennom en kvantitativ tilnærming benytter jeg digitalt spørreskjema for å innhente datamateriale. Hensikten er her å skaffe en oversikt over begrunnelsene til elever i folkehøgskolen, først basert på deres valg om å søke folkehøgskole på den ene siden, og deretter la dem rangere begrunnelser for linjevalget de står i ved folkehøgskolen de tilhører på den andre siden.
Det var totalt 469 elever fra 30 folkehøgskoler i Norge som svarte på spørreundersøkelsen. Hovedfunnene i undersøkelsen viser en oversikt over elevenes begrunnelser for valg når det gjelder å velge skolegang på folkehøgskole. Essensen i begrunnelsene handler om grunnleggende verdier og motivasjonsfaktorer som betegner at mennesket er i utvikling, og i ulike livsfaser tar ulike valg basert på nåværende situasjon.
Derfor er det teoretiske utgangspunktet for studien konsentrert til å omfavne karriereteori, utviklingsteori, samt et teoretisk bakteppe for folkehøgskolepedagogikk, folkehøgskolens rammeverk og verdigrunnlag. The purpose of this study is to examine the significance that Folk High School can have on young people's further education and career choices. Through a quantitative approach, I use a digital questionnaire to obtain data material. The purpose is to obtain an overview of the reasons from Folk High School-students, firstly based on their choice to apply for Folk High School on the one hand, and secondly then to have them rank the reasons for their choice of program they are attending at the Folk High School they belong to on the other hand.
There was a total of 469 students from 30 Folk High Schools in Norway who responded to the survey. The main findings show an overview of the students' reasons for choice when it comes to choosing schooling at folk college. The essence of the justifications is about basic values and motivational factors that signify that people are developing, and in different life phases make different choices based on the current situation.
Therefore, the theoretical starting point for the study is concentrated around career theory, development theory, as well as a theoretical backdrop for Folk High School pedagogy, the folk high school's framework and value base.