Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMesselt, Christopher
dc.contributor.authorGræsdal, Synnøve
dc.date.accessioned2023-07-21T17:21:16Z
dc.date.available2023-07-21T17:21:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143756085:36444966
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080870
dc.description.abstractUtdanning for bærekraftig utvikling har i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 blitt løftet frem som en ferdighet elevene skal utvikle kompetanse i på tvers av fag. Dette masterprosjektet har som mål å undersøke hvordan litteratur kan brukes i arbeid med bærekraftig utvikling i norskfaget. Studien plasserer seg innunder det kvalitative forskningsfeltet, da forskningen bygger på et undervisningsopplegg gjennomført i en 4.klasse. Elevene deltok først på en høytlesningsstund med Ruth Lillegravens Klodeklubben. Hytta som forsvann, etterfulgt av elevstyrte litterære samtaler knyttet til bokens handling og tematikk. Følgende problemstilling ligger til grunn for studien: Hvilket potensial har boken Klodeklubben. Hytta som forsvann i bærekraftig litteraturundervisning på 4.trinn? For å kunne undersøke dette potensialet er det ett forskningsspørsmål som inntrer: «Hvordan reflekterer elevene rundt dilemmaer og problemstillinger knyttet til bærekraftig utvikling med utgangspunkt i Klodeklubben. Hytta som forsvann?». I besvarelsen av problemstillingen er det blitt gjort en litterær analyse av barneboken, som setter søkelyset på de aspekter ved boken som kan knyttes til bærekrafttematikken. Den innsamlede dataen fra de litterære samtalene er hentet fra fire grupper, og ble gjort ved å ta i bruk lydopptak som i ettertid ble transkribert. Analysefunnene fra samtalene viser at elevene tar i bruk faktakunnskap som kan knyttes til bærekraftig utvikling og de diskuterer holdninger mennesker i dag har til tematikken, i tillegg til å trekke inn egne erfaringer som kan knyttes til bokens handling. Funnene herfra i kombinasjon med den litterære analysen viser at Klodeklubben. Hytta som forsvann har et godt potensial i bærekraftig litteraturundervisning. Bokens innhold og tematikk inviterer leseren til å engasjere seg i spørsmål knyttet til miljøvern og ødeleggelse av naturområder. Bokens potensiale kan derfor bidra til å ruste elevene til å orientere seg i klimadiskursen, både språklig og ved handling. Som følge av analysefunnene drøfter og reflekterer jeg avslutningsvis hvordan det kan oppstå motsetninger i klimadiskursen, og hvorvidt og hvordan utdanning om bærekraftig utvikling burde foregå.
dc.description.abstractIn the national curriculum, Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020, education for sustainable development has been highlighted as a skill which students should develop competence in across subjects. This master thesis examines how literature can contribute to education for sustainable development in the Norwegian subject. The study adopts a qualitative research approach, focusing on a teaching plan carried out in a 4th grade classroom. The students first participated in a reading session of the book Klodeklubben. Hytta som forsvann by Ruth Lillegraven, followed by student-led literary conversations related to its plot and themes. The research problem is: “What potential does the book Klodeklubben. Hytta som forsvann have for sustainable literature teaching in 4th grade?” The research problem is followed by a research question: “How do students reflect on dilemmas and issues related to sustainable development based on Klodeklubben. Hytta som forsvann?”. In order to address the research problem, I conducted a literary analysis focusing on the elements of the book related to sustainability themes. The data from the literary conversations were gathered from four groups by using audio recordings that were later transcribed. The findings indicate that the students make use of knowledge related to sustainable development and people’s attitudes towards the topic. The students also shared personal experiences that can be related to the book. These findings, combined with the literary analysis, demonstrate that Klodeklubben. Hytta som forsvann has potential in sustainable literature education. The book's plot and themes encourage readers to engage in environmental conversation and habitat loss issues. Therefore, the book's potential can help equip students to navigate in the discourses of climate change. The study also addresses contradictions that may arise within the discourse and explores the necessity and approaches to education for sustainable development.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«De tror verden er en søppelbøtte!» En kasusstudie av hvordan elever på 4.trinn samtaler omkring «Klodeklubben. Hytta som forsvann» i bærekraftig litteraturundervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel