Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAli, Sikunder
dc.contributor.authorHals, Katrine
dc.date.accessioned2023-07-21T17:21:11Z
dc.date.available2023-07-21T17:21:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139328562:22978360
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080865
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien har forsøkt å få en dypere forståelse for fenomenet holdninger, spesifikt elevers holdninger til matematikk. Problemstillingen er formulert: «Hva kjennetegner holdningene til matematikk som kommer til syne blant fem elever på 6. trinn?». Til problemstillingen ble to oppfølgingsspørsmål ble formulert. 1. Hvordan beskriver elevene sin egen holdning til matematikk? 2. Hva består elevenes holdninger av? Problemstillingen er besvart ved en kvalitativ analyse av fem semistrukturerte intervju med elever på mellomtrinnet på en norsk skole, samt observasjon av elevene i etterkant av gjennomførte intervju. Observasjonene ble gjennomført i klassens ordinære undervisning. Analyse av intervju og observasjoner ble gjennomført med utgangspunkt i en modell av Di Martino og Zan (2010). Denne tredimensjonale modellen beskriver holdninger som et fenomen hvor det er et kontinuerlig samspill mellom elevers emosjonelle disposisjon til matematikk, deres syn på matematikk, og elevenes oppfatning av egen kompetanse i faget. Samspillet mellom disse dimensjonene utformer tre kategorier; emosjonell disposisjon i samspill med syn på matematikk, emosjonell disposisjon i samspill med oppfattet kompetanse, og syn på matematikk i samspill med oppfattet kompetanse. Utsagn fra intervjuene ble plassert i de ulike kategoriene. Tolkning holdningene som kom til uttrykk ble deretter drøftet med utgangspunkt i teori om affekt, motivasjon, målorientering og mestringsforventning. Det viser seg at det å tolke elevers holdninger til matematikk som enten positive eller negative, ikke er tilstrekkelig. Gjennom drøftingen vurderes derfor de ulike aspektene innenfor elevers holdninger. Et av funnene i studien var at enkelte elever er positive til det de oppfatter som enkelt, og liker ikke utfordringer. Andre elever viser tegn til positive følelser mot matematikk, og derfor velger å utfordre seg selv og oppsøke læringsmuligheter. Det kom også frem at elevenes oppfatning av suksess og forståelse er en viktig faktor i vurdering av egen kompetanse, noe som videre påvirker deres innsats og utholdenhet i faget. Elevenes oppfatning av matematikk som et nyttig fag er også et sentralt element i deres uttrykte holdninger, og deres syn på forståelse som relasjonell eller instrumentell vil påvirke deres syn på fagets nytteverdi. Nøkkelord: Elevers holdninger til matematikk, motivasjon, prestasjon, målorientering, oppfatning av suksess, fagets nytteverdi
dc.description.abstractThis study aimed to gain a deeper understanding of the phenomenon of attitudes, specifically students' attitudes towards mathematics. The research question was formulated as follows: "What characterizes the attitudes towards mathematics that emerge among five students in the sixth grade?" Two follow-up questions were formulated to address the research question: 1. How do students describe their own attitudes towards mathematics? 2. What components do the students' attitudes consist of? The research question was addressed through a qualitative analysis of five semi-structured interviews conducted with students in the sixth grade of a Norwegian school, as well as observations of the students following the interviews. The observations took place during their regular teaching. The analysis of the interviews and observations was based on Di Martino and Zan's (2010) three-dimensional model of attitudes. This model describes attitudes as a phenomenon that involves a continuous interaction between students' emotional disposition towards mathematics, their vision of mathematics, and their perceived competence in the subject. The interaction of these dimensions forms three categories: emotional disposition in interaction with vision of mathematics, emotional disposition in interaction with perceived competence, and vision of mathematics in interaction with perceived competence. Statements from the interviews were classified into these different categories. The interpretation of the expressed attitudes was then discussed based on theories of affect, motivation, goal orientation, and self-efficacy. The study found that the interpretation of students' attitudes towards mathematics as either positive or negative is not sufficient. Therefore, the various aspects within students' attitudes were evaluated during the discussion. One of the findings was that some students are positive towards what they perceive as easy in the subject, and do not like challenges. Other students show signs of a positive emotions towards mathematics and, therefore, choose to challenge themselves and seek learning opportunities. It also emerged that students' perception of success and understanding is an important factor in assessing their own competence, which further influences their effort and perseverance in the subject. Students' perception of mathematics as a useful subject is also a central element in their expressed attitudes, and their view of understanding as relational or instrumental will affect their perception of the subject's value. Key words: Student´s attitude towards mathematics, motivation, achievement, goal orientation, perception of success, the subject´s value 
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Noen ganger hater jeg matte»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel