Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSølvberg, Astrid
dc.contributor.authorNordstrand, Sophia
dc.date.accessioned2023-07-21T17:20:53Z
dc.date.available2023-07-21T17:20:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146756172:37058234
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080852
dc.description.abstractI Trondheim er studenters engasjement for frivillighet bemerkelsesverdig høyt. Studenter fra alle campusene i byen er involvert i ulike verv og investerer mye tid og energi i formålene til disse vervene ved siden av studiene. Studien undersøker i denne forbindelse hva som motiverer fulltidsstudenter til å ta på seg lederverv i frivllige studentorganisasjoner, med bakgrunn i følgende problemstilling: «Hva motiverer fulltidsstudenter til å ha lederverv i frivillige studentorganisasjoner?» Dette er en kvalitativ studie, og jeg har gjennomført fem dybdeintervjuer av fulltidsstudenter med frivillige lederverv og knyttet dette opp mot tidligere relevant forskning og teori. På bakgrunn av dybdeintervjuene har jeg identifisert tre hovedkategorier: «å balansere hverdagen som fulltidsstudent med lederverv», «ønske om læring og mestring» og «ledervervet som inngang til sosial berikelse». Deci og Ryans (2000) Self-Determination Theory utgjør det teoretiske rammeverket for studien. Videre benyttes tidligere forskning om deltakelse, motivasjon, frivillighet og læring for å analysere og drøfte studiens funn. Studien viser at livet som fulltidsstudent med lederverv kan være utfordrende da flere informanter opplever utfordringer knyttet til rollekonflikter, overbelastning og søvnproblemer. Likevel det kan også innebære flere faglige og sosiale fordeler, som bedre resultater og forståelse for studiene, samt personlig utvikling og mestring. Funnene fra studien indikerer at informantene må være balansekunstnere for å håndtere hverdagen med fulltidsstudier og lederverv. Til tross for utfordringene verdsetter informantene de sosiale og personlige fordelene som følger med vervet høyt nok til å beholde ledervervet. Flere opplever å oppnå meningsfulle resultater for fellesskapet, i tillegg til at nye vennskap og relasjoner dannes. Funnene i studien indikerer at fulltidsstudenters motivasjon til å ha frivillige lederverv er knyttet til behovet for kompetanse, selvrealisering, tilhørighet og autonomi. Sosiale elementer, som relasjoner og fellesskap, spiller en viktig rolle i studentenes motivasjon. Denne kunnskapen kan være nyttig for organisasjoner og institusjoner som jobber med frivillighet, ved at den kan bidra til viktig innsikt innenfor rekruttering til frivillighet.
dc.description.abstractIn Trondheim, the level of student engagement in volunteer work is remarkably high. Students from all campuses in the city are involved in various positions and invest a significant amount of time and energy in these roles alongside their studies. This study explores what motivates full-time students to take on leadership positions in student volunteer organizations based on the following research question: "What motivates full-time students to hold leadership positions in student volunteer organizations?" This is a qualitative study, and I have conducted five in-depth interviews with full-time students who hold voluntary leadership positions. I have connected these interviews to relevant previous research and theories. Based on the interviews, I have identified three main categories: "balancing the life of a full-time student with a leadership position," "desire for learning and mastery," and "leadership as an entry point to social enrichment." Deci and Ryan's (2000) Self-Determination Theory serves as the theoretical framework for this study. Previous research on participation, motivation, volunteerism, and learning is also used to analyze and discuss the findings. The study reveals that being a full-time student with a leadership position is challenging but also brings several academic and social benefits. The findings indicate that the informants need to be adept at balancing their daily lives as full-time students and their leadership roles. Some experience challenges related to role conflicts, overload, and sleep problems. However, the leadership position can also contribute to better academic performance and understanding, as well as personal development and mastery. Despite the challenges, the informants value the social and personal benefits that come with the position enough to retain their leadership roles. Several of them feel a sense of meaningful contribution to the community, in addition to forming new friendships and relationships. The findings suggest that the motivation of full-time students to hold voluntary leadership positions is related to the need for competence, self-realization, belongingness, and autonomy. Social elements, such as relationships and community, play a significant role in students' motivation. This knowledge can be valuable for organizations and institutions working with volunteerism, as it can provide essential insights into volunteer recruitment.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBalansekunstnere på fulltid: En kvalitativ studie om fulltidsstudenters motivasjon til å ha frivillige lederverv
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel