Digitale verktøy og medier i skolen - En kvalitativ studie av lærernes forståelse og praksis av profesjonsfaglig digital kompetanse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3080850Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Nye digitale medier og verktøy endrer samfunnet betydelig og hurtig. Dermed krever mediepedagogikk stadige oppdateringer i form av forskning og litteratur. Det nye digitale samfunnet har også skapt endringer i skolen, ved å innføre digitale ferdigheter som en grunnleggende ferdighet på lik linje med lesing, skriving, muntlige ferdigheter og regning, gjennom Kunnskapsløftet 2006. Fagfornyelsen som ble innført i 2020 med LK20 tilføyer flere aspekter ved digitale ferdigheter, som anses som grunnleggende og nødvendig for å mestre dagens samfunn. En slik endring i skolen har også medført nye krav og forventninger til lærerne, spesielt det som kalles profesjonsfaglig digital kompetanse. Med økt digitalisering i skolen stilles nye og flere krav til lærere i den norske skolen. Målet med denne masteroppgaven er å få en dypere forståelse og innsikt i lærernes opplevelser og erfaringer med bruk av digitale verktøy og medier i undervisning. Forskningen har utgangspunkt i følgende problemstilling:Hvordan bruker lærere digitale verktøy og medier i undervisning?Forskningen er en kvalitativ studie med observasjon og intervju, basert på observasjonskriterier og en semistrukturert intervjuguide. Informantene er fem lærere i ungdomsskolen, der det først ble observert en undervisningstime, etterfulgt av et intervju. Forskningsdataene er altså observasjonsnotater og transkripsjoner av intervju – se vedlegg 3 for transkripsjoner. Basert på observasjoner og lærernes fortellinger, ble analysen delt i fem deler: Begrepsforståelse, lærernes bruk av digitale verktøy og medier i undervisning, lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse, elevenes digitale kompetanse og til slutt digital dømmekraft.Forskningens funn er at lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse kan anses som både varierende og noe mangelfull. Studien viser at lærernes begrepsforståelse er noe svak, samt at deres bruk av digitale verktøy og medier i undervisning ikke er tilstrekkelig for å utøve en helhetlig og bærekraftig mediepedagogikk. Deres profesjonsfaglige digitale kompetanse oppfyller kravene om grunnleggende digitale ferdigheter og viser noe kunnskap om muligheter for tilrettelegging av undervisning og digital danning med læringsressurser. Lærerne opplever elevenes digitale kompetanse som mangelfull, samt evnen til kildekritikk og kritisk dømmekraft i møte med medieinnhold. Flere av lærerne velger derfor ofte analoge hjelpemidler til fordel for digitale. Analysen viser at elevenes mangelfulle digitale kompetanse påvirker lærernes mediepedagogiske undervisning, der utvikling av elevenes digitale kompetanse nedprioriteres til fordel for faglig innhold.Hovedkonklusjonen er at lærernes bruk av digitale verktøy og medier i undervisning er varierende. Studien viser i tillegg at det ikke legges til rette for videreutvikling av lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse, da kun én av lærerne har fått tilbud om kurs i bruk av IKT i undervisning. Skolesystemet og offentlige dokumenter er avgjørende for skolens undervisningspraksis, og av den grunn argumenteres det for å styrke opp lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse. Dette kan legge et godt grunnlag for elevenes utvikling av digital kompetanse og legge til rette for digitalt medborgerskap. New digital media and tools are rapidly and significantly changing our society. Therefore, media education will constantly require updates through research and literature. The new digital society has also created changes in schools, due to implementing digital skills as a fundamental skill alongside reading, writing, oral skills and mathematics, as stated in the Norwegian core curriculum reform of 2006 (Kunnskapsløftet, LK06). The reformed and updated core curriculum (Fagfornyelsen, LK20) adds further aspects of digital skills, which are considered fundamental and necessary for mastering today’s society. This kind of change has also led to new demands and expectations for teachers’ educational practices, known as professional digital competence. Increased digitalisation in schools, with more digital resources, adds new and additional demands on teachers in the Norwegian education system. The purpose of this master’s thesis is to gain a deeper understanding of teacher’s experiences and perceptions regarding the use of digital tools and media in education. The study is based on the following research question:How do teachers use digital tools and media in education?The research is a qualitative study with observation and interview, based on criteria for observation and a semi-structured interview guide. The informants consist of five teachers in 8th-10th grade, where a teaching lesson was first observed, followed by an interview. The research data consists of observation notes and interview transcripts. Based on observations and teachers’ narratives, the analysis was divided into five categories: conceptual understanding, teachers’ use of digital tools and media in education, teachers’ professional digital competence, students’ digital competence and finally, digital judgement.The research’s central findings lie in the teachers’ professional digital competence, which can be considered both varied and somewhat deficient. The study reveals that teachers’ conceptual understanding is somewhat weak, and their use of digital tools and media in education is insufficient to practice a comprehensive and sustainable media education. Their professional digital competence meets the requirements of basic digital skills and demonstrates some knowledge of the potential of digital learning resources for facilitating education and digital bildung. The teachers perceive their students’ digital competence as lacking, along with their ability to actively criticise sources and critical judgement when encountering media content. As a result, many prefer analogue teaching aids in favour of digital ones. The analysis indicates that the students’ inadequate digital competence affects the teachers’ media education, where the development of students’ digital competence is deprioritised in favour of academic content.The study’s main conclusion is that teachers’ use of digital tools and media in education varies. Additionally, the research shows that there is no provision for further development of teachers’ professional digital competence, as only one of the teachers has been offered a course in the use of ICT in education. The educational system and public documents are the groundwork for shaping the schools’ educational practices, and it is therefore argued in favour of strengthening the teachers’ professional digital competence. This can provide a solid foundation for the students’ development of digital competence and facilitate digital citizenship.