Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFyrileiv, Errol
dc.contributor.advisorUnander, Trine
dc.contributor.authorMathiassen, Louise
dc.date.accessioned2023-07-20T17:22:07Z
dc.date.available2023-07-20T17:22:07Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:141429856:34102303
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080645
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg undersøkt det å uttrykke krysskulturell identitet. Dette har jeg gjort gjennom å ta utgangspunkt i min egen krysskulturelle identitet, som både samisk og norsk. For å gjøre dette har jeg arbeidet med å lage ulike mønsterkonstruksjoner og fargekombinasjoner til grindveving hvor jeg har tatt i bruk visuelle kjennetegn knyttet til duodji og elementer hentet fra min klesstil som kan knyttet til vestens mangfold av trender. Prosjektets problemstilling er: Hvordan kan grindvev brukes for å utforske identitetsuttrykk for en gitt krysskulturell identitet? Denne problemstillingen har blitt undersøkt gjennom tre forskningsspørsmål: «Hvordan påvirket utforskningen og valgene tatt gjennom analysen de ulike mønsterkonstruksjonene og tilhørende fargekombinasjoner de endelige mønstrenes uttrykk?», «Hvordan fungerer de valgte mønster- og fargekombinasjonene som identitetsmarkører?» og «Hvordan fagdidaktisk potensiale finnes i dette prosjektet?» Jeg har i dette prosjektet tatt en hermeneutisk posisjonering og hentet inspirajson fra metodologiene kunst-basert forskning og autoetnografi. I innhentingen og produksjonen av forskningsdata har jeg hatt en digital skisseprosess hvor jeg har utforsket ulike mønsterkomposisjoner og fargekombinasjoner med relasjon til min krysskulturelle identiet. Gjennom denne utforskningen kom jeg fram til 8 forskjellige mønstre, som på ulikt vis uttrykket min krysskulturelle identitet. Basert på prosjektet reflekterte jeg til slutt rundt fagdidaktisk potensiale i oppgaven hvor jeg blant annet trekker fram viktigheten av å undervise om den varierte samiske kulturen og skolens ansvar ovenfor elevenes identitet.
dc.description.abstractIn this master's thesis, I have investigated expressing cross-cultural identity. I have done this by using own cross-cultural identity, as both Sami and Norwegian. To do this, I have worked on creating different pattern constructions and color combinations for a weaving heddle, where I have used visual characteristics related to duodji and elements taken from my clothing style that can be linked to the west's diversity of trends. This prosject have focused on this issue: How can heddle weaving be used to explore identity expression for a given cross-cultural identity? This problem has been investigated through three research questions: "How did the exploration and the choices made through analysis of different pattern constructions and associated color combinations affect the expressions of the final patterns?", "How do the selected pattern and color combinations function as identity markers?" and "What didactic potensial can be found in this project?” In this project, I have taken a hermeneutic positioning and drawn inspiration from the methodology of art-based research and autoethnography. In the retrival and production of research data, I have had a digital sketching process where I have explored different pattern compositions and color combinations in relation to my cross-cultural identity. Through this exploration, I came up with 8 different patterns, which expressed my cross-cultural identity in different ways. Based on the project, I reflected on the subject's didactic potential in the thesis where, among other things, I highlight the importance of teaching about the varied Sami culture and the school's responsibility towards the pupils' identity.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleGrindveven som uttrykksform for krysskulturell identitet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel