Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBauer, Karen
dc.contributor.authorDisendorf, Kamilla
dc.date.accessioned2023-07-20T17:22:06Z
dc.date.available2023-07-20T17:22:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138672552:11568079
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080643
dc.description.abstractSammendrag Undersøkelsesemnet i denne masteroppgaven er Leute 9, en lærebok som brukes i norsk skole for å undervise i tysk på 9. trinn. Følgende spørsmål ble studert i boken: (a) Hvor omfattende er tilbudet av de gjentatte ordene i Leute 9 og hvor systematisk er ordene gjentatt i læreboka? I hvilken grad er ordene autentisk og relevant for elevene? (b) I hvilken grad tilbyr Leute 9 ordlæringsstrategier til elevene? Hvor varierte er strategiene? Studien om gjenetakelse av ord var basert på teorier om at elevene må se et nytt ord mer enn 7 ganger for å få en sjanse til å lære det. Analysen av Leute 9 viste at læreboken tilbyr et begrenset antall ord til elevene, men de fleste ordene som gjentas mer enn 7 ganger, er brukt systematisk i læreboka. Noen av disse ordene blir ikke brukt i en kontekst, noe som er viktig når man lærer et nytt fremmedspråk. Men ordene er autentiske, relevante og kan berike elevenes ordforråd. Å kjenne til strategier om ordinnlæring kan gjøre det mulig for elever å huske ord på en enkel og effektiv måte. Ideelt sett bør en lærebok eksplisitt beskrive slike strategier for elevene. Leute 9 tilbyr ingen tydelig angitte ordinnlæringsstrategier. Det er imidlertid noen strategier som er skjult i oppgavene i læreboken. Det vil si at elevene bruker strategiene ubevisst når de jobber med oppgavene i læreboka. Elevene vet ikke at oppgavene som de jobber med er ordinnlæringsstrategier som hjelper dem å huske nye ord. Dessuten er kategoriene til ordinnlæringsstrategier ikke balansert i læreboka. De mest brukte strategiene er oversettelse fra tysk til norsk og tilbake, og skriveøvelser der elevene blir bedt om å lære dialoger eller setninger utenat.
dc.description.abstractAbstract The subject of investigation in this master thesis is Leute 9, a textbook used in Norwegian schools to teach German in the 9th grade. The following questions were studied in the book: (a) How extensive is the offer of the repeated words in Leute 9 and how systematically is the vocabulary represented? To what extent is the vocabulary authentic and relevant for the learners? (b) To what extent does Leute 9 offer word learning strategies to the learners? How varied are the strategies? The word frequency study was based on theories that students need to see a new word more than 7 times to get a chance to learn it. The analysis of Leute 9 revealed that the textbook offers a limited number of words to the learners. However, most of the words that are repeated more than 7 times appear in the book systematically. Some of these words do not appear in a wide variety of contexts, which is a crucial aspect when learning new words in a foreign language. The frequently used words are authentic, relevant and can enrich the learners’ vocabulary. Knowing word learning strategies can enable learners to memorize words in an easy and effective way. Ideally, a textbook should explicitly describe such strategies to the students. Leute 9 does not offer any clearly indicated word learning strategies. However, there are some strategies that are hidden in the tasks of the textbook, i.e. the learners use the strategies by working with the tasks without knowing that these strategies help them memorize new words. The categories of the word learning strategies are not balanced. The most used strategies are translation from German to Norwegian and back and writing exercises where the learners are asked to memorize dialogs or sentences.  
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleWortschatzarbeit mit Hilfe des Lehrbuchs. Eine Untersuchung zur Wortwiederholungsfrequenz und zur Vermittlung von Lernstrategien in einem norwegischen DaF-Lehrbuch für die 9.Klasse.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel