Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorZarranz, Libe García
dc.contributor.advisorLucas, Belén Martín
dc.contributor.authorMililli, Stella
dc.date.accessioned2023-07-20T09:17:27Z
dc.date.available2023-07-20T09:17:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-82-326-7023-9
dc.identifier.issn2703-8084
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080404
dc.description.abstractNorsk sammendrag Gjennom å kombinere det teoretiske rammeverket fra flyktningstudier, feministisk kritisk teori, og pedagogiske studier, undersøker denne avhandlingen samtidslitteratur om flyktninger for unge voksne som en form for bærekraftig pedagogikk i engelskklasserommet i Norge. Med bakgrunn i Ahmed (2014), hooks (1994), Fiddian-Qasmiyeh (2021), og Stonebridge (2021), formulerer jeg begrepet bærekraftig pedagogikk (sustainable pedagogy) som en relasjonsprosess og en metode for å videreføre kunnskap relatert til lesing og tolkning av flyktninglitteratur fra et kritisk, etisk, og følelsesmessig perspektiv. Basert på en transdisiplinær feministisk metodikk (Taylor et al., 2020), presenterer mitt prosjekt en litterær og pedagogisk analyse av seks tekster om flyktninger i forskjellige sjangre skrevet for unge voksne. De tre diskusjonskapitlene tar for seg hovedtemaene berøring som grenseland (touch as borderland), nestekjærlighet og medfølelse (com-passion) som pedagogikk, og evnen til å svare (response-ability) som sentrale elementer i den bærekraftige pedagogikken beskrevet i denne avhandlingen. Gjennom sammenkobling av litteraturanalyse med undervisningsmetoder som observasjon og diskusjon i klasserommet, samt tolkning av tekster skrevet av lærere som tar videreutdanning, diskuterer jeg hvordan flyktningindivider og -samfunn blir komplekst representert i flyktninglitteraturen for unge voksne, og hvilke verdier denne sjangeren kan bringe med seg til engelskklasseromet i Norge. Det litterære og det pedagogiske er sammenflettet i avhandlingen. Denne avgjørelsen kommer av min forståelse av litteratur som et pedagogisk verktøy som kan gi estetisk, etisk, og følelsesmessig engasjement i klasserommet (Dernikos, 2018; Zembylas, 2015). Avhandlingen anerkjenner betydningen av å undervise og lære med flyktninglitteratur for unge voksne som en måte for lærere å engasjere seg intellektuelt, etisk og ansvarsfullt med kravene i den nye læreplanen i engelsk (Kunnskapsløftet).en_US
dc.description.abstractEnglish summary Combining the theoretical frameworks of refugee studies, feminist critical theory, and pedagogical studies, this thesis examines contemporary young adult (YA) refugee literature as a form of sustainable pedagogy in the English classroom in Norway. Following Ahmed (2014), hooks (1994), Fiddian-Qasmiyeh (2021) and Stonebridge (2021), I develop the formulation sustainable pedagogy as a relational process and as an act of transmitting knowledge in relation to reading and interpreting refugee literature from a critical, ethical, and affective perspective. Grounded on a transdisciplinary feminist methodology (Taylor et al., 2020), my project proposes a literary and pedagogical analysis of six YA refugee texts across various genres. The three discussion chapters engage with the main themes of touch as borderland, com-passion as pedagogy, and response-ability as integral elements to the sustainable pedagogy proposed in this thesis. Weaving together literary analysis with methods in education, such as observation and discussions in the classroom and interpretations of in-service teachers’ essays, I discuss the complex representation of refugee subjects and communities in YA refugee literature and the values this genre can bring to the English classroom in Norway. The realms of the literary and the pedagogical are intertwined in my thesis, and this decision stems from my understanding of literature as a pedagogical means that can bring aesthetic, ethical, and affective engagement to the classroom (Dernikos, 2018; Zembylas, 2015). Lastly, this thesis recognizes the importance of teaching and learning with YA refugee literature as a way for in-service teachers to engage intellectually, ethically, and response-ably with the criteria in the new curriculum LK20 (læreplan) for English.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.relation.ispartofseriesDoctoral theses at NTNU;2023:160
dc.titleYA Refugee Literature as Sustainable Pedagogy: Ethics and Affect in the English Classroomen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel